Benzin má od ledna obsahovat biosložku

vloženo

Benzin musí od ledna obsahovat biosložku, potřebnou daňovou legislativu ale parlament ještě nestihl schválit. "Přimíchávat se bude, ale od prvního ledna nebude zcela jasné, jak se bude výroba biopaliv kontrolovat," řekl předseda sněmovního zemědělského výboru Jiří Papež.

Benzin má od ledna obsahovat biosložku Benzin má od ledna obsahovat biosložku

Sněmovna by měla novelu zákona o spotřebních daních schválit ve třetím čtení 15. ledna, platit začne asi od 1. února. "Je škoda, že se to nestihlo dřív, ale měsíční propad snad nezpůsobí žádné problémy," uvedl Papež. Nevyloučil ale, že stát by mohl utrpět finanční ztráty.

Podíl biosložky v palivu nemusí být po celý rok stejný, může se pohybovat od nuly do pěti procent. Rozhodující je celkový roční průměr přidaného ekologického paliva, který nesmí v příštím roce klesnout pod dvě procenta. Rafinerie se tak mohou problémům s neúplnou daňovou legislativou vyhnout tím, že začnou biosložku do paliv přimíchávat až po schválení chybějící novely. "Výrobci budou míchat, třeba míň, ale nemyslím si, že by úplně přestali," uvedl Petr Jevič ze Sdružení pro výrobu bionafty.

Benzin u českých čerpacích stanic musí od 1. ledna obsahovat nejméně dvě procenta biolihu. Stejný podíl biosložky, metylesteru řepkového oleje (MEŘO) obsahuje nafta v Česku již od počátku letošního září. Další zvyšování podílu ekologických paliv čeká české řidiče až v roce 2009, kdy stoupne obsah MEŘO v naftě na 4,5 procenta a biolihu v benzinu na 3,5 procenta.

Přimíchávání MEŘO podražilo litr nafty asi o 40 až 50 haléřů, přibližně polovinu z toho tvořila vyšší cena ekologického paliva, zbytek připadá na náklady rafinerií na nové technologie pro skladování biopaliva a jeho mísení s běžnou naftou. Zdražení benzinu může podle odborníků dosáhnout podobné výše.

Nahrazování fosilních paliv biopalivy vyžadují směrnice EU. Změna má přispět k omezení závislosti na dovozu ropy a snížení emisí z dopravy. Biopaliva mají rovněž zajišťovat odbyt zemědělcům. Kritici záměru ale upozorňují na růst cen obilí a potravin v zemích, které na biopaliva vsadily. Objevila se také studie, podle níž má většina biopaliv na klima horší dopad než ropa.


 

 

Na obrázku: Dodge Viper SRT-10 spalující biopalivo E85, který překonal rychlostní rekord (na konci jedné míle dosáhl rychlosti 355 km/h)


(red)

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

24.09.2017
Test ojetiny: Ford Fusion - bratr Fiesty je stále v kurzu
20.09.2017
Omlazený Ford Mustang má stále osmiválec a nově 10stupňový automat
18.09.2017
Test: Kia Rio 1.0 T-GDI je univerzálnější, než čekáte
17.09.2017
Nové Audi RS 4 Avant bude rychlé rodinné auto
16.09.2017
Suzuki Swift Sport zhubl a dostal turbomotor
15.09.2017
Citroën C3 Aircross má české ceny, začínají na 309 900 Kč
14.09.2017
Audi Q5 rozšiřuje nabídku motorů o 3.0 V6 TDI
13.09.2017
Nové malé SUV od Fordu se jmenuje EcoSport a může mít pohon všech kol
12.09.2017
Test: BMW 435i xDrive Cabrio - babí léto individuálně
11.09.2017
Hyundai ix20 nekončí, čeští motoristé ho milují
10.09.2017
Kia Picanto X-Line má 100 koní a zvýšený podvozek
09.09.2017
BMW Concept X7 iPerformance - obrovské ledviny a futuristický interiér
08.09.2017
Test ojetiny: Citroën C5 – levný kočár
07.09.2017
Opel Insignia dostane BiTurbo diesel s výkonem 210 koní
06.09.2017
Nový Nissan Leaf se chlubí dojezdem až 378 km na jedno nabití
05.09.2017
Test: Hyundai Santa Fe 2.4 GDi - doopravdy ho chcete?
01.09.2017
Na nové Suzuki Swift čtvrt milionu nestačí, ale může mít pohon 4x4
31.08.2017
Test ojetiny: Hyundai i10 - ve městě jako ryba ve vodě
30.08.2017
Zbrusu nová Dacia Duster bude na oko pořád stejná
27.08.2017
Volkswagen T-Roc – nové SUV s pohonem 4x4 a velkým batohem