Benzin má od ledna obsahovat biosložku

vloženo

Benzin musí od ledna obsahovat biosložku, potřebnou daňovou legislativu ale parlament ještě nestihl schválit. "Přimíchávat se bude, ale od prvního ledna nebude zcela jasné, jak se bude výroba biopaliv kontrolovat," řekl předseda sněmovního zemědělského výboru Jiří Papež.

Benzin má od ledna obsahovat biosložku

Sněmovna by měla novelu zákona o spotřebních daních schválit ve třetím čtení 15. ledna, platit začne asi od 1. února. "Je škoda, že se to nestihlo dřív, ale měsíční propad snad nezpůsobí žádné problémy," uvedl Papež. Nevyloučil ale, že stát by mohl utrpět finanční ztráty.

Podíl biosložky v palivu nemusí být po celý rok stejný, může se pohybovat od nuly do pěti procent. Rozhodující je celkový roční průměr přidaného ekologického paliva, který nesmí v příštím roce klesnout pod dvě procenta. Rafinerie se tak mohou problémům s neúplnou daňovou legislativou vyhnout tím, že začnou biosložku do paliv přimíchávat až po schválení chybějící novely. "Výrobci budou míchat, třeba míň, ale nemyslím si, že by úplně přestali," uvedl Petr Jevič ze Sdružení pro výrobu bionafty.

Benzin u českých čerpacích stanic musí od 1. ledna obsahovat nejméně dvě procenta biolihu. Stejný podíl biosložky, metylesteru řepkového oleje (MEŘO) obsahuje nafta v Česku již od počátku letošního září. Další zvyšování podílu ekologických paliv čeká české řidiče až v roce 2009, kdy stoupne obsah MEŘO v naftě na 4,5 procenta a biolihu v benzinu na 3,5 procenta.

Přimíchávání MEŘO podražilo litr nafty asi o 40 až 50 haléřů, přibližně polovinu z toho tvořila vyšší cena ekologického paliva, zbytek připadá na náklady rafinerií na nové technologie pro skladování biopaliva a jeho mísení s běžnou naftou. Zdražení benzinu může podle odborníků dosáhnout podobné výše.

Nahrazování fosilních paliv biopalivy vyžadují směrnice EU. Změna má přispět k omezení závislosti na dovozu ropy a snížení emisí z dopravy. Biopaliva mají rovněž zajišťovat odbyt zemědělcům. Kritici záměru ale upozorňují na růst cen obilí a potravin v zemích, které na biopaliva vsadily. Objevila se také studie, podle níž má většina biopaliv na klima horší dopad než ropa.

 

 

Na obrázku: Dodge Viper SRT-10 spalující biopalivo E85, který překonal rychlostní rekord (na konci jedné míle dosáhl rychlosti 355 km/h)


(red)

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer
10.02.2017
Druhá generace Audi Q5 v prodeji, připravte si víc než milion
09.02.2017
Škoda Citigo prošla omlazením, dvojitá světla nedostala
09.02.2017
Test: Toyota Corolla 1.6 Valvematic - už víme, proč je nejprodávanějším autem na světě
08.02.2017
Video k testu ojetiny: Mercedes-Benz E 350 CDI
08.02.2017
Toyota Yaris - druhé omlazení a motorový upsizing