Benzin má od ledna obsahovat biosložku

vloženo

Benzin musí od ledna obsahovat biosložku, potřebnou daňovou legislativu ale parlament ještě nestihl schválit. "Přimíchávat se bude, ale od prvního ledna nebude zcela jasné, jak se bude výroba biopaliv kontrolovat," řekl předseda sněmovního zemědělského výboru Jiří Papež.

Benzin má od ledna obsahovat biosložku

Sněmovna by měla novelu zákona o spotřebních daních schválit ve třetím čtení 15. ledna, platit začne asi od 1. února. "Je škoda, že se to nestihlo dřív, ale měsíční propad snad nezpůsobí žádné problémy," uvedl Papež. Nevyloučil ale, že stát by mohl utrpět finanční ztráty.

Podíl biosložky v palivu nemusí být po celý rok stejný, může se pohybovat od nuly do pěti procent. Rozhodující je celkový roční průměr přidaného ekologického paliva, který nesmí v příštím roce klesnout pod dvě procenta. Rafinerie se tak mohou problémům s neúplnou daňovou legislativou vyhnout tím, že začnou biosložku do paliv přimíchávat až po schválení chybějící novely. "Výrobci budou míchat, třeba míň, ale nemyslím si, že by úplně přestali," uvedl Petr Jevič ze Sdružení pro výrobu bionafty.

Benzin u českých čerpacích stanic musí od 1. ledna obsahovat nejméně dvě procenta biolihu. Stejný podíl biosložky, metylesteru řepkového oleje (MEŘO) obsahuje nafta v Česku již od počátku letošního září. Další zvyšování podílu ekologických paliv čeká české řidiče až v roce 2009, kdy stoupne obsah MEŘO v naftě na 4,5 procenta a biolihu v benzinu na 3,5 procenta.

Přimíchávání MEŘO podražilo litr nafty asi o 40 až 50 haléřů, přibližně polovinu z toho tvořila vyšší cena ekologického paliva, zbytek připadá na náklady rafinerií na nové technologie pro skladování biopaliva a jeho mísení s běžnou naftou. Zdražení benzinu může podle odborníků dosáhnout podobné výše.

Nahrazování fosilních paliv biopalivy vyžadují směrnice EU. Změna má přispět k omezení závislosti na dovozu ropy a snížení emisí z dopravy. Biopaliva mají rovněž zajišťovat odbyt zemědělcům. Kritici záměru ale upozorňují na růst cen obilí a potravin v zemích, které na biopaliva vsadily. Objevila se také studie, podle níž má většina biopaliv na klima horší dopad než ropa.

 

 

Na obrázku: Dodge Viper SRT-10 spalující biopalivo E85, který překonal rychlostní rekord (na konci jedné míle dosáhl rychlosti 355 km/h)


(red)

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

27.03.2017
Hypersport-GT od McLarenu bude nejaerodynamičtějším vozem lidských dějin!
27.03.2017
Test: BMW X1 2.0d xDrive se přizpůsobilo zákazníkům
26.03.2017
Video k testu: Kia Optima SW GT
25.03.2017
Automobilka Tesla ruší produkci svého Model S 60 a 60 D a půjčuje si u investorů! Má snad málo peněz?
24.03.2017
Na Volkswagen e-Golf stačí milion, nově dojede až 200 km
24.03.2017
Renault Alpine A110 s motorem 1.8 Turbo a výkonem 252 koní
23.03.2017
Seat bude mít dvě nová SUV, Aronu menší než Atecu a také větší sedmimístné SUV
23.03.2017
Test ojetiny: BMW 520i (E60) – rozumný základ
22.03.2017
Nový Golf GTI Performance má 245 koní a cenu 745 900 Kč
21.03.2017
Audi S4 a S4 Avant v prodeji, připravte si minimálně 1,6 milionu
21.03.2017
Jeep Compass se dokáže ve verzi Trailhawk plazit i po zdi
20.03.2017
Test: Kia Optima SW GT - tvrdý oříšek
19.03.2017
3 nejbrutálnější kombi letošní Ženevy s dynamikou supersportů
19.03.2017
Lexus a Porsche jsou nejméně problémové, Fiat naopak propadák
18.03.2017
3 nejzajímavější kombi letošní Ženevy, která vás nezruinují
17.03.2017
Mitsubishi Eclipse Cross bude soupeřit s novou Škodou Yeti
16.03.2017
Test ojetiny: Opel Corsa 1.0 Turbo ecoFLEX – tvrdý hráč, či dámská hračka?
15.03.2017
Žádné překvapení - českým Autem roku 2017 je Škoda Kodiaq
14.03.2017
Bentley Mulsanne Hallmark Series by Mulliner - individuální luxus
14.03.2017
S Nissanem Juke v limitované edici Fun Edition budete zaručeně FUN