Benzin má od ledna obsahovat biosložku

vloženo

Benzin musí od ledna obsahovat biosložku, potřebnou daňovou legislativu ale parlament ještě nestihl schválit. "Přimíchávat se bude, ale od prvního ledna nebude zcela jasné, jak se bude výroba biopaliv kontrolovat," řekl předseda sněmovního zemědělského výboru Jiří Papež.

Benzin má od ledna obsahovat biosložku Benzin má od ledna obsahovat biosložku

Sněmovna by měla novelu zákona o spotřebních daních schválit ve třetím čtení 15. ledna, platit začne asi od 1. února. "Je škoda, že se to nestihlo dřív, ale měsíční propad snad nezpůsobí žádné problémy," uvedl Papež. Nevyloučil ale, že stát by mohl utrpět finanční ztráty.

Podíl biosložky v palivu nemusí být po celý rok stejný, může se pohybovat od nuly do pěti procent. Rozhodující je celkový roční průměr přidaného ekologického paliva, který nesmí v příštím roce klesnout pod dvě procenta. Rafinerie se tak mohou problémům s neúplnou daňovou legislativou vyhnout tím, že začnou biosložku do paliv přimíchávat až po schválení chybějící novely. "Výrobci budou míchat, třeba míň, ale nemyslím si, že by úplně přestali," uvedl Petr Jevič ze Sdružení pro výrobu bionafty.

Benzin u českých čerpacích stanic musí od 1. ledna obsahovat nejméně dvě procenta biolihu. Stejný podíl biosložky, metylesteru řepkového oleje (MEŘO) obsahuje nafta v Česku již od počátku letošního září. Další zvyšování podílu ekologických paliv čeká české řidiče až v roce 2009, kdy stoupne obsah MEŘO v naftě na 4,5 procenta a biolihu v benzinu na 3,5 procenta.

Přimíchávání MEŘO podražilo litr nafty asi o 40 až 50 haléřů, přibližně polovinu z toho tvořila vyšší cena ekologického paliva, zbytek připadá na náklady rafinerií na nové technologie pro skladování biopaliva a jeho mísení s běžnou naftou. Zdražení benzinu může podle odborníků dosáhnout podobné výše.

Nahrazování fosilních paliv biopalivy vyžadují směrnice EU. Změna má přispět k omezení závislosti na dovozu ropy a snížení emisí z dopravy. Biopaliva mají rovněž zajišťovat odbyt zemědělcům. Kritici záměru ale upozorňují na růst cen obilí a potravin v zemích, které na biopaliva vsadily. Objevila se také studie, podle níž má většina biopaliv na klima horší dopad než ropa.


 

 

Na obrázku: Dodge Viper SRT-10 spalující biopalivo E85, který překonal rychlostní rekord (na konci jedné míle dosáhl rychlosti 355 km/h)


(red)

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

30.04.2017
Video k testu: Honda Civic 5D 1.5 VTEC Turbo - Předzvěst rekordmana?
29.04.2017
Nové BMW M550d xDrive dostalo čtyři turbodmychadla
28.04.2017
Zapomeňte na Škodu Yeti, je tu Škoda Karoq
28.04.2017
Za Peugeot 5008 zaplatíte minimálně půl milionu
27.04.2017
Test: Citroën C3 1.2 PureTech - prcek rád Cactusy
26.04.2017
Nová Škoda Octavia RS - čtyřoká zábava
25.04.2017
Mercedes Benz třídy S - omlazení a mraky nové techniky
24.04.2017
Opel Grandland X - převlečený Peugeot 3008 oficiálně
21.04.2017
Modely ASX a Outlander nově v limitované edici 100 LET
20.04.2017
BMW M4 CS - výkon 460 koní a spotřebu 8,4 litrů
20.04.2017
Test ojetiny: Audi A6 3.0 TDI - s půl milionem do bazaru
19.04.2017
Kia Niro HEV je hybrid na tahání přívěsů
19.04.2017
Nissan Micra má české ceny, čtvrt milionu nestačí
18.04.2017
Test: Subaru Forester 2.0 XT - létající lesník
18.04.2017
Modernizovaná Octavia Scout jezdí komfortně a nezalekne se překážek
17.04.2017
Ford Focus kombi nově za cenu pětidveřového hatchbacku
16.04.2017
Suzuki Ignis - z ošklivé krabice je malé SUV s pohonem 4x4
15.04.2017
Omlazená Škoda Citigo stojí od 218 900 Kč
14.04.2017
Audi R8 Coupé Edition - 200 vozů v barvách Audi Sportu
14.04.2017
Test ojetiny: Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI (125kW) AT – překvapivě ve formě