Benzin má od ledna obsahovat biosložku

vloženo

Benzin musí od ledna obsahovat biosložku, potřebnou daňovou legislativu ale parlament ještě nestihl schválit. "Přimíchávat se bude, ale od prvního ledna nebude zcela jasné, jak se bude výroba biopaliv kontrolovat," řekl předseda sněmovního zemědělského výboru Jiří Papež.

Benzin má od ledna obsahovat biosložku

Sněmovna by měla novelu zákona o spotřebních daních schválit ve třetím čtení 15. ledna, platit začne asi od 1. února. "Je škoda, že se to nestihlo dřív, ale měsíční propad snad nezpůsobí žádné problémy," uvedl Papež. Nevyloučil ale, že stát by mohl utrpět finanční ztráty.

Podíl biosložky v palivu nemusí být po celý rok stejný, může se pohybovat od nuly do pěti procent. Rozhodující je celkový roční průměr přidaného ekologického paliva, který nesmí v příštím roce klesnout pod dvě procenta. Rafinerie se tak mohou problémům s neúplnou daňovou legislativou vyhnout tím, že začnou biosložku do paliv přimíchávat až po schválení chybějící novely. "Výrobci budou míchat, třeba míň, ale nemyslím si, že by úplně přestali," uvedl Petr Jevič ze Sdružení pro výrobu bionafty.

Benzin u českých čerpacích stanic musí od 1. ledna obsahovat nejméně dvě procenta biolihu. Stejný podíl biosložky, metylesteru řepkového oleje (MEŘO) obsahuje nafta v Česku již od počátku letošního září. Další zvyšování podílu ekologických paliv čeká české řidiče až v roce 2009, kdy stoupne obsah MEŘO v naftě na 4,5 procenta a biolihu v benzinu na 3,5 procenta.

Přimíchávání MEŘO podražilo litr nafty asi o 40 až 50 haléřů, přibližně polovinu z toho tvořila vyšší cena ekologického paliva, zbytek připadá na náklady rafinerií na nové technologie pro skladování biopaliva a jeho mísení s běžnou naftou. Zdražení benzinu může podle odborníků dosáhnout podobné výše.

Nahrazování fosilních paliv biopalivy vyžadují směrnice EU. Změna má přispět k omezení závislosti na dovozu ropy a snížení emisí z dopravy. Biopaliva mají rovněž zajišťovat odbyt zemědělcům. Kritici záměru ale upozorňují na růst cen obilí a potravin v zemích, které na biopaliva vsadily. Objevila se také studie, podle níž má většina biopaliv na klima horší dopad než ropa.

 

 

Na obrázku: Dodge Viper SRT-10 spalující biopalivo E85, který překonal rychlostní rekord (na konci jedné míle dosáhl rychlosti 355 km/h)


(red)

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

20.01.2017
Opel Meriva vyklidí pole nástupci Crossland X
19.01.2017
Test: Audi SQ7 4.0 biTDI – Světová extratřída! (+video)
18.01.2017
Chcete koupit Toyotu nebo Peugeot? Od soboty ušetříte desetitisíce
17.01.2017
Kolik Simply Clever prvků má nová Octavia? Podívejte se!
16.01.2017
Test: Škoda Octavia 1.0 TSI – lepší, než myslíte (+video)
15.01.2017
Škoda Muzeum se chlubí rekordní návštěvností, už jste tam byli?
14.01.2017
Renault Megane GrandCoupe - limuzína za cenu Škody Rapid
13.01.2017
Auto ESA spouští akci „SLEVA TÝDNE“
13.01.2017
Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce
12.01.2017
Nová generace Hyundai i30 je tady, na trh vstupuje v limitované výbavě
12.01.2017
Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party
11.01.2017
Škoda Octavia má nový vzhled, ale původní techniku. Nové motory až v létě
11.01.2017
Bentley Continental Supersports je králem čtyřmístných kupé
10.01.2017
Lexus LS 2018 - luxusní limuzína s desetistupňovým automatem
09.01.2017
Kia Stinger bude zadokolka a půjde po krku prémiovým konkurentům
09.01.2017
Test ojetiny: Volkswagen Passat 3,6 FSI 4Motion - pan Tajemný
08.01.2017
Nová auta budou ještě bezpečnější. Povinně!
07.01.2017
Nejprodávanější modely: Škoda Octavia, Fabia, Rapid a Superb
06.01.2017
Kolik stojí vlastnit BMW M3? (+video)
06.01.2017
Nová auta jdou na dračku - přehled nejprodávanějších