Automobilový design působí na lidské emoce

vloženo

Společnost Volvo Cars jako první na světě provedla experiment, jehož smyslem bylo zjistit, jak silnou emocionální reakci může vyvolat design vozu. Tento vědecký pokus odhalil, že krásný design automobilu může nepopiratelně vyvolat celou škálu rozmanitých pocitů na úrovni nejzákladnějších lidských emocí.

Automobilový design působí na lidské emoce Automobilový design působí na lidské emoce

V rámci tohoto experimentu vedeného společností Volvo Cars ve spolupráci s EEG specialisty z Myndplay byly u respondentů analyzovány reakce mozku při pohledu na automobil a bylo zkoumáno, jak estetika jeho ztvárnění ovlivňuje jejich pocity.


Výzkumníci z EEG zaznamenávali elektrickou aktivitu podél vlasové pokožky a měřili kolísání napětí iontového toku mozkových neuronů. Tento výzkum prokázal, že lidé emocionálně reagují na tvar vozu, přičemž jsou obzvláště muži snad až geneticky naprogramováni k obdivování štíhlých tvarů s ladnými křivkami.

Experiment byl uskutečněn při příležitosti prezentace Volva Concept Coupé. To je první expresivní interpretací nové strategie společnosti Volvo v oblasti designu, jejímž cílem je vytvořit u zákazníků citovější propojení se značkou. Účastníci byli požádáni o zhodnocení série obrázků, při jejichž sledování měli nasazenu náhlavní senzorickou soupravu EEG měřící aktivitu přední kůry mozkové. Mezi promítanými obrazy bylo nové Volvo Concept Coupé společně s vozidly, jejichž design je obecně vnímán jako „nehezký“ či „zastaralý“, dále zde byly snímky šťastných i plačících dětí a fotografie atraktivních mužů a žen.

Thomas Ingenlath, ředitel pro design ve společnosti Volvo Cars, říká: „Tento průzkum ve výsledku prokazuje to, co jsme vždy předpokládali. Krásný design vozu může vyvolat silné emoční reakce sahající od pozitivního naladění až po pocit sebejistoty.“

  • U mužů se při pohledu na obrázky krásného vozu zvedla větší míra emocí než při pohledu na plačící dítě.
  • Emocionální reakce žen na obrázek nešťastného dítěte byla oproti mužským účastníkům téměř dvakrát intenzivnější.
  • 74 % mužů potvrdilo, že mají při pohledu na líbivý design příjemný pocit.
  • Pouze 33 % žen ohodnotilo design vozu výše než fotografii pohledného muže.
  • 60 % dotázaných mužů potvrdilo, že jim řízení pěkného automobilu přináší pocit uspokojení a sebejistoty.

Dr. David Lewis, britská špička v oblasti neurovědy zabývající se konzumerismem a komunikací, tvrdí: „Ocenění esteticky příjemného designu je zážitkem, který v sobě spojuje pochopení a emoce. Tyto sféry jsou si natolik blízké, že je mezi nimi nemožné rozlišovat. Estetický zážitek představuje jednotu smyslového potěšení, správné interpretace sledovaného a emocionální účasti.“

V současně probíhajícím výzkumu vedeném společností OnePoll bylo zjištěno, že 43% mužů shledává tvar a design vozu jeho nejpřitažlivějším aspektem, který je pro ně důležitější než interiér, funkce, kola nebo motor. Pro muže byla nejatraktivnější částí automobilu jeho příď, oproti tomu u žen získala největší ohlas jeho zadní část.

Jediný výjev, u kterého byla reakce žen i mužů ve srovnání s dalšími obrazy shodně nejintenzivnější, bylo plačící dítě. U obou skupin došlo k nejvyšší emocionální reakci, která byla v rámci promítaných obrázků provázena nejvíce negativními pocity. Ženy se nejvýrazněji projevovaly při reakci na dětský smutek, zatímco muži dávali při pohledu na obrázky hezkého auta najevo větší vzrušení než při sledování nešťastného dítěte.

Smyslem studie společnosti Volvo „Emocionální stránka designu“ bylo změřit emoční reakce respondentů, zatímco sledují sérii vybraných obrazů. Aby bylo možné reakce zúčastněných změřit, měli nasazenu náhlavní soupravu s jednou suchou elektrodou vedoucí z levé části čela (Fp1) do středu čela (FpZ), jejímž účelem bylo změřit aktivitu přední kůry mozkové. Tento experiment se soustředil především na nabuzení a vrcholnou aktivitu beta a gama frekvencí. Při testu byly využívány algoritmy pro měření pozornosti a soustředění, respondenti tak měli zároveň zapisovat svá hodnocení, aby bylo možné výsledky vzájemně porovnat. Účastníci experimentu byli požádáni o okamžité zaznamenání svých pocitů v souvislosti s daným obrázkem.

Aby bylo k dispozici srovnání s reakcí na dobře známý pozitivní emocionální stimul, byl do výběru zařazen obrázek smějícího se dítěte. Zároveň byl do série přidán také snímek 30 let starého vozu, aby bylo možné porovnat reakci na objektivně zastaralý design s odezvou na automobil zcela nový. Součástí experimentu byla také prázdná stránka, která měla sloužit jako měřítko normální aktivity. V návaznosti na tento experiment byla provedena jiná studie, do níž jsme zahrnuli další známé pozitivní podněty, aby bylo možné lépe změřit míru vzrušení. Pro správné vyhodnocení míry vzrušení jsme během druhého pokusu využívali přístroj ECG, který měřil změny srdečního tepu v závislosti na konkrétních obrazech.

Volvo Auto Czech, s.r.o.

Vyhledat vozidla v inzerci: Volvo

Fotografie k článku

Fotografie k článku Automobilový design působí na lidské emoce Fotografie k článku Automobilový design působí na lidské emoce Fotografie k článku Automobilový design působí na lidské emoce Fotografie k článku Automobilový design působí na lidské emoce Fotografie k článku Automobilový design působí na lidské emoce
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

20.09.2017
Omlazený Ford Mustang má stále osmiválec a nově 10stupňový automat
18.09.2017
Test: Kia Rio 1.0 T-GDI je univerzálnější, než čekáte
17.09.2017
Nové Audi RS 4 Avant bude rychlé rodinné auto
16.09.2017
Suzuki Swift Sport zhubl a dostal turbomotor
15.09.2017
Citroën C3 Aircross má české ceny, začínají na 309 900 Kč
14.09.2017
Audi Q5 rozšiřuje nabídku motorů o 3.0 V6 TDI
13.09.2017
Nové malé SUV od Fordu se jmenuje EcoSport a může mít pohon všech kol
12.09.2017
Test: BMW 435i xDrive Cabrio - babí léto individuálně
11.09.2017
Hyundai ix20 nekončí, čeští motoristé ho milují
10.09.2017
Kia Picanto X-Line má 100 koní a zvýšený podvozek
09.09.2017
BMW Concept X7 iPerformance - obrovské ledviny a futuristický interiér
08.09.2017
Test ojetiny: Citroën C5 – levný kočár
07.09.2017
Opel Insignia dostane BiTurbo diesel s výkonem 210 koní
06.09.2017
Nový Nissan Leaf se chlubí dojezdem až 378 km na jedno nabití
05.09.2017
Test: Hyundai Santa Fe 2.4 GDi - doopravdy ho chcete?
01.09.2017
Na nové Suzuki Swift čtvrt milionu nestačí, ale může mít pohon 4x4
31.08.2017
Test ojetiny: Hyundai i10 - ve městě jako ryba ve vodě
30.08.2017
Zbrusu nová Dacia Duster bude na oko pořád stejná
27.08.2017
Volkswagen T-Roc – nové SUV s pohonem 4x4 a velkým batohem
24.08.2017
Test ojetiny: Ford C-Max – větší než si myslíte