Automobilový design působí na lidské emoce

vloženo

Společnost Volvo Cars jako první na světě provedla experiment, jehož smyslem bylo zjistit, jak silnou emocionální reakci může vyvolat design vozu. Tento vědecký pokus odhalil, že krásný design automobilu může nepopiratelně vyvolat celou škálu rozmanitých pocitů na úrovni nejzákladnějších lidských emocí.

Automobilový design působí na lidské emoce V rámci tohoto experimentu vedeného společností Volvo Cars ve spolupráci s EEG specialisty z Myndplay byly u respondentů analyzovány reakce mozku při pohledu na automobil a bylo zkoumáno, jak estetika jeho ztvárnění ovlivňuje jejich pocity.

Výzkumníci z EEG zaznamenávali elektrickou aktivitu podél vlasové pokožky a měřili kolísání napětí iontového toku mozkových neuronů. Tento výzkum prokázal, že lidé emocionálně reagují na tvar vozu, přičemž jsou obzvláště muži snad až geneticky naprogramováni k obdivování štíhlých tvarů s ladnými křivkami.

Experiment byl uskutečněn při příležitosti prezentace Volva Concept Coupé. To je první expresivní interpretací nové strategie společnosti Volvo v oblasti designu, jejímž cílem je vytvořit u zákazníků citovější propojení se značkou. Účastníci byli požádáni o zhodnocení série obrázků, při jejichž sledování měli nasazenu náhlavní senzorickou soupravu EEG měřící aktivitu přední kůry mozkové. Mezi promítanými obrazy bylo nové Volvo Concept Coupé společně s vozidly, jejichž design je obecně vnímán jako „nehezký“ či „zastaralý“, dále zde byly snímky šťastných i plačících dětí a fotografie atraktivních mužů a žen.

Thomas Ingenlath, ředitel pro design ve společnosti Volvo Cars, říká: „Tento průzkum ve výsledku prokazuje to, co jsme vždy předpokládali. Krásný design vozu může vyvolat silné emoční reakce sahající od pozitivního naladění až po pocit sebejistoty.“

  • U mužů se při pohledu na obrázky krásného vozu zvedla větší míra emocí než při pohledu na plačící dítě.
  • Emocionální reakce žen na obrázek nešťastného dítěte byla oproti mužským účastníkům téměř dvakrát intenzivnější.
  • 74 % mužů potvrdilo, že mají při pohledu na líbivý design příjemný pocit.
  • Pouze 33 % žen ohodnotilo design vozu výše než fotografii pohledného muže.
  • 60 % dotázaných mužů potvrdilo, že jim řízení pěkného automobilu přináší pocit uspokojení a sebejistoty.

Dr. David Lewis, britská špička v oblasti neurovědy zabývající se konzumerismem a komunikací, tvrdí: „Ocenění esteticky příjemného designu je zážitkem, který v sobě spojuje pochopení a emoce. Tyto sféry jsou si natolik blízké, že je mezi nimi nemožné rozlišovat. Estetický zážitek představuje jednotu smyslového potěšení, správné interpretace sledovaného a emocionální účasti.“

V současně probíhajícím výzkumu vedeném společností OnePoll bylo zjištěno, že 43% mužů shledává tvar a design vozu jeho nejpřitažlivějším aspektem, který je pro ně důležitější než interiér, funkce, kola nebo motor. Pro muže byla nejatraktivnější částí automobilu jeho příď, oproti tomu u žen získala největší ohlas jeho zadní část.

Jediný výjev, u kterého byla reakce žen i mužů ve srovnání s dalšími obrazy shodně nejintenzivnější, bylo plačící dítě. U obou skupin došlo k nejvyšší emocionální reakci, která byla v rámci promítaných obrázků provázena nejvíce negativními pocity. Ženy se nejvýrazněji projevovaly při reakci na dětský smutek, zatímco muži dávali při pohledu na obrázky hezkého auta najevo větší vzrušení než při sledování nešťastného dítěte.

Smyslem studie společnosti Volvo „Emocionální stránka designu“ bylo změřit emoční reakce respondentů, zatímco sledují sérii vybraných obrazů. Aby bylo možné reakce zúčastněných změřit, měli nasazenu náhlavní soupravu s jednou suchou elektrodou vedoucí z levé části čela (Fp1) do středu čela (FpZ), jejímž účelem bylo změřit aktivitu přední kůry mozkové. Tento experiment se soustředil především na nabuzení a vrcholnou aktivitu beta a gama frekvencí. Při testu byly využívány algoritmy pro měření pozornosti a soustředění, respondenti tak měli zároveň zapisovat svá hodnocení, aby bylo možné výsledky vzájemně porovnat. Účastníci experimentu byli požádáni o okamžité zaznamenání svých pocitů v souvislosti s daným obrázkem.

Aby bylo k dispozici srovnání s reakcí na dobře známý pozitivní emocionální stimul, byl do výběru zařazen obrázek smějícího se dítěte. Zároveň byl do série přidán také snímek 30 let starého vozu, aby bylo možné porovnat reakci na objektivně zastaralý design s odezvou na automobil zcela nový. Součástí experimentu byla také prázdná stránka, která měla sloužit jako měřítko normální aktivity. V návaznosti na tento experiment byla provedena jiná studie, do níž jsme zahrnuli další známé pozitivní podněty, aby bylo možné lépe změřit míru vzrušení. Pro správné vyhodnocení míry vzrušení jsme během druhého pokusu využívali přístroj ECG, který měřil změny srdečního tepu v závislosti na konkrétních obrazech.

Volvo Auto Czech, s.r.o.

Vyhledat vozidla v inzerci: Volvo

Fotografie k článku

Fotografie k článku Automobilový design působí na lidské emoce Fotografie k článku Automobilový design působí na lidské emoce Fotografie k článku Automobilový design působí na lidské emoce Fotografie k článku Automobilový design působí na lidské emoce Fotografie k článku Automobilový design působí na lidské emoce
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

27.02.2017
Test: Opel Mokka X 1.4 Turbo je skvělá, kdyby tolik nežrala
25.02.2017
Seat Leon Cupra 300 - tři karoserie, více síly a moderní techniky
24.02.2017
Hyundai i30 kombi jde po krku Octavii, nabídne 602 litrů velký zavazadlový prostor
23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi