Automobilový design působí na lidské emoce

vloženo

Společnost Volvo Cars jako první na světě provedla experiment, jehož smyslem bylo zjistit, jak silnou emocionální reakci může vyvolat design vozu. Tento vědecký pokus odhalil, že krásný design automobilu může nepopiratelně vyvolat celou škálu rozmanitých pocitů na úrovni nejzákladnějších lidských emocí.

Automobilový design působí na lidské emoce Automobilový design působí na lidské emoce

V rámci tohoto experimentu vedeného společností Volvo Cars ve spolupráci s EEG specialisty z Myndplay byly u respondentů analyzovány reakce mozku při pohledu na automobil a bylo zkoumáno, jak estetika jeho ztvárnění ovlivňuje jejich pocity.


Výzkumníci z EEG zaznamenávali elektrickou aktivitu podél vlasové pokožky a měřili kolísání napětí iontového toku mozkových neuronů. Tento výzkum prokázal, že lidé emocionálně reagují na tvar vozu, přičemž jsou obzvláště muži snad až geneticky naprogramováni k obdivování štíhlých tvarů s ladnými křivkami.

Experiment byl uskutečněn při příležitosti prezentace Volva Concept Coupé. To je první expresivní interpretací nové strategie společnosti Volvo v oblasti designu, jejímž cílem je vytvořit u zákazníků citovější propojení se značkou. Účastníci byli požádáni o zhodnocení série obrázků, při jejichž sledování měli nasazenu náhlavní senzorickou soupravu EEG měřící aktivitu přední kůry mozkové. Mezi promítanými obrazy bylo nové Volvo Concept Coupé společně s vozidly, jejichž design je obecně vnímán jako „nehezký“ či „zastaralý“, dále zde byly snímky šťastných i plačících dětí a fotografie atraktivních mužů a žen.

Thomas Ingenlath, ředitel pro design ve společnosti Volvo Cars, říká: „Tento průzkum ve výsledku prokazuje to, co jsme vždy předpokládali. Krásný design vozu může vyvolat silné emoční reakce sahající od pozitivního naladění až po pocit sebejistoty.“

  • U mužů se při pohledu na obrázky krásného vozu zvedla větší míra emocí než při pohledu na plačící dítě.
  • Emocionální reakce žen na obrázek nešťastného dítěte byla oproti mužským účastníkům téměř dvakrát intenzivnější.
  • 74 % mužů potvrdilo, že mají při pohledu na líbivý design příjemný pocit.
  • Pouze 33 % žen ohodnotilo design vozu výše než fotografii pohledného muže.
  • 60 % dotázaných mužů potvrdilo, že jim řízení pěkného automobilu přináší pocit uspokojení a sebejistoty.

Dr. David Lewis, britská špička v oblasti neurovědy zabývající se konzumerismem a komunikací, tvrdí: „Ocenění esteticky příjemného designu je zážitkem, který v sobě spojuje pochopení a emoce. Tyto sféry jsou si natolik blízké, že je mezi nimi nemožné rozlišovat. Estetický zážitek představuje jednotu smyslového potěšení, správné interpretace sledovaného a emocionální účasti.“

V současně probíhajícím výzkumu vedeném společností OnePoll bylo zjištěno, že 43% mužů shledává tvar a design vozu jeho nejpřitažlivějším aspektem, který je pro ně důležitější než interiér, funkce, kola nebo motor. Pro muže byla nejatraktivnější částí automobilu jeho příď, oproti tomu u žen získala největší ohlas jeho zadní část.

Jediný výjev, u kterého byla reakce žen i mužů ve srovnání s dalšími obrazy shodně nejintenzivnější, bylo plačící dítě. U obou skupin došlo k nejvyšší emocionální reakci, která byla v rámci promítaných obrázků provázena nejvíce negativními pocity. Ženy se nejvýrazněji projevovaly při reakci na dětský smutek, zatímco muži dávali při pohledu na obrázky hezkého auta najevo větší vzrušení než při sledování nešťastného dítěte.

Smyslem studie společnosti Volvo „Emocionální stránka designu“ bylo změřit emoční reakce respondentů, zatímco sledují sérii vybraných obrazů. Aby bylo možné reakce zúčastněných změřit, měli nasazenu náhlavní soupravu s jednou suchou elektrodou vedoucí z levé části čela (Fp1) do středu čela (FpZ), jejímž účelem bylo změřit aktivitu přední kůry mozkové. Tento experiment se soustředil především na nabuzení a vrcholnou aktivitu beta a gama frekvencí. Při testu byly využívány algoritmy pro měření pozornosti a soustředění, respondenti tak měli zároveň zapisovat svá hodnocení, aby bylo možné výsledky vzájemně porovnat. Účastníci experimentu byli požádáni o okamžité zaznamenání svých pocitů v souvislosti s daným obrázkem.

Aby bylo k dispozici srovnání s reakcí na dobře známý pozitivní emocionální stimul, byl do výběru zařazen obrázek smějícího se dítěte. Zároveň byl do série přidán také snímek 30 let starého vozu, aby bylo možné porovnat reakci na objektivně zastaralý design s odezvou na automobil zcela nový. Součástí experimentu byla také prázdná stránka, která měla sloužit jako měřítko normální aktivity. V návaznosti na tento experiment byla provedena jiná studie, do níž jsme zahrnuli další známé pozitivní podněty, aby bylo možné lépe změřit míru vzrušení. Pro správné vyhodnocení míry vzrušení jsme během druhého pokusu využívali přístroj ECG, který měřil změny srdečního tepu v závislosti na konkrétních obrazech.

Volvo Auto Czech, s.r.o.

Vyhledat vozidla v inzerci: Volvo

Fotografie k článku

Fotografie k článku Automobilový design působí na lidské emoce Fotografie k článku Automobilový design působí na lidské emoce Fotografie k článku Automobilový design působí na lidské emoce Fotografie k článku Automobilový design působí na lidské emoce Fotografie k článku Automobilový design působí na lidské emoce
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

25.04.2017
Mercedes Benz třídy S - omlazení a mraky nové techniky
24.04.2017
Opel Grandland X - převlečený Peugeot 3008 oficiálně
21.04.2017
Modely ASX a Outlander nově v limitované edici 100 LET
20.04.2017
BMW M4 CS - výkon 460 koní a spotřebu 8,4 litrů
20.04.2017
Test ojetiny: Audi A6 3.0 TDI - s půl milionem do bazaru
19.04.2017
Kia Niro HEV je hybrid na tahání přívěsů
19.04.2017
Nissan Micra má české ceny, čtvrt milionu nestačí
18.04.2017
Test: Subaru Forester 2.0 XT - létající lesník
18.04.2017
Modernizovaná Octavia Scout jezdí komfortně a nezalekne se překážek
17.04.2017
Ford Focus kombi nově za cenu pětidveřového hatchbacku
16.04.2017
Suzuki Ignis - z ošklivé krabice je malé SUV s pohonem 4x4
15.04.2017
Omlazená Škoda Citigo stojí od 218 900 Kč
14.04.2017
Audi R8 Coupé Edition - 200 vozů v barvách Audi Sportu
14.04.2017
Test ojetiny: Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI (125kW) AT – překvapivě ve formě
13.04.2017
Jeep Grand Cherokee Trackhawk - znáte rychlejší SUV?
12.04.2017
Test: Subaru WRX STi Sport - sedan, co má koule
12.04.2017
Modernizovaná Škoda Rapid zlevnila a má motor 1.0 TSI
11.04.2017
Suzuki Vitara v edici SE je lidové SUV s bohatou výbavou
10.04.2017
Opel Crossland X se slevou 50 tisíc přijde na 309 900 Kč
09.04.2017
Honda Civic Sedan jde do prodeje, půl milionu nestačí