Auto ESA radí nepodceňovat základní servisní úkony - auto bude nejen déle sloužit, ale udrží si i vyšší hodnotu

vloženo

I přes spotřební povahu moderních aut by se rozhodně nemělo zapomínat na alespoň základní servis, který každé auto potřebuje. Zatímco před pár desítkami let bylo jen prosté nastartování osobního auta složitá procedura, u současných vozů stačí stisk tlačítka s nápisem START. Ve vší té automatizaci a samočinnosti však motoristé postupně zapomínají na základní servisní úkony, které jejich auto potřebuje.

Auto ESA radí nepodceňovat základní servisní úkony - auto bude nejen déle sloužit, ale udrží si i vyšší hodnotu Auto ESA radí nepodceňovat základní servisní úkony - auto bude nejen déle sloužit, ale udrží si i vyšší hodnotu

Mezi naprosto zásadní servisní úkony patří pravidelné výměny motorového oleje spolu s olejovým filtrem. Olej je pro motor životně důležitý a čím je starší, tím se jeho schopnost mazat motor výrazně snižuje. Zejména pak v momentě, kdy je motor a olej studený. „Některé značky doporučují výměnu třeba až po 30 000 km, ale praxe ukazuje, že například malý turbodiesel nebo přeplňovaný benzínový motor potřebují nový olej každých 10 až 15 000 km,“ radí Pavel Foltýn z Auto ESA.


Podle Foltýna navíc mnoho motoristů šetří a používá nesprávné nebo nekvalitní oleje a filtry. Taková úspora v řádu stokorun se však negativně promítne do technického stavu motoru. Ten se jednak bude zhoršovat a navíc bude potřeba měnit takový olej a filtr mnohem častěji. Z spořené stokoruny se rázem stane několik tisícovek utracených nad rámec běžné ceny. Výměny oleje ale vyžadují i některé typy automatických převodovek. „Například oblíbená automatická šestistupňová převodovka DSG ve vozech Škoda nebo Volkswagen potřebuje měnit olejovou náplň nejpozději každých 60 000 km,“ doporučuje Foltýn z Auto ESA.

Další důležitým servisním úkonem je výměna rozvodového řemenu. Ať už se jedná o řemenový pohon příslušenství, jako je alternátor či kompresor klimatizace, nebo o samotné řemenové pohony vačkových hřídelí, vždy je potřeba nepřekračovat výrobcem předepsaný interval. „Pokud dojde k selhání rozvodového řemenu, může se motor v nejhorším případě tzv. potkat a tím se nenávratně zničí,“ varuje Pavel Foltýn z Auto ESA. Kontrolu a případnou výměnu ale vždy svěřte profesionálům. V některých případech je při výměně řemenu potřeba udělat spoustu dalších servisních úkonů, například vyměnit vodní pumpu či napínací a vodící kladky řemenu.

Motoristé také poměrně často opojejí pravidelné výměny chladící a brzdové kapaliny. Chladící kapalina pak postupně ztrácí své vlastnosti a hůře chrání motor nejen proti přehřívání, ale i proti zamrznutí v nízkých zimních teplotách. Chladící kapalina by se měla vyměnit ideálně každé čtyři roky, nejpozději po šest letech. U brzdové kapaliny záleží na použití auta, ale déle než šest až osm let by ve voze být neměla. „Doporučuji udělat kontrolu všech kapalin ještě před nadcházející letní sezónou, kdy velká část motoristů vyrazí na cesty po Evropě a zatěžuje vozidlo více než obvykle,“ doporučuje Foltýn z Auto ESA.

Jednoduchý servisní úkon, který zvládne každý motorista sám, je pravidelná kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách a také v rezervním kole. Defekt může řidiče potkat kdykoli a pokud je ve voze nefunkční rezerva, je velmi obtížné situaci řešit.

redakce


Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

24.06.2017
Velké překvapení přichystal Peugeot, který nabídne Pick Up
22.06.2017
Test ojetiny: Volvo XC60 D5 - odvěký hrdina
22.06.2017
Toyota Yaris nemusí být nudná - je tu nová edice Selection Gold
21.06.2017
Nový crossover Kia Stonic bude možné koupit již v říjnu
20.06.2017
Audi R8 Spyder V10 Plus - stíhačka na léto
19.06.2017
Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu
18.06.2017
Místo nové generace prošel Lexus CT 200h lehkou modernizací
17.06.2017
Volkswagen představil nové Polo, bude i GTI
16.06.2017
Malé SUV Hyundai Kona kompletně odhaleno, máme nové fotografie a informace
15.06.2017
BMW 330i - potomek atmosferických šestiválců
14.06.2017
Nástupce BMW 5 GT je tady, je to model 6 Gran Turismo
13.06.2017
Test ojetiny: Škoda Octavia Kombi RS 2.0 TSI - praktická ďáblice
12.06.2017
Volkswagen Arteon a jeho čtyři moderní vychytávky
10.06.2017
Kdo nejvíc škodí ovzduší: auto, letadlo, nebo sopka?
09.06.2017
Porsche 911 Turbo S Exclusive Series - jen 500 ks, cena 7 mil. Kč
09.06.2017
Škoda Kodiaq 1.4 TSI 4x4 6MT - cestou do školky
08.06.2017
Omlazený Fiat 500L je pořád stejný, má ale 40 % nových dílů
07.06.2017
Malý crossover Kia Stonic bude v prodeji ještě letos
06.06.2017
Škoda Octavia RS 245 - rychlík z Mladé Boleslavi se kompletně představuje
05.06.2017
Peugeot 308 po faceliftu - máme nové fotografie a informace