Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu

vloženo

V Provence jsme za několik posledních let strávili téměř rok života, a tak se můžeme podělit o nasbírané zkušenosti z cestování po této úžasné oblasti. Jelikož Provance je veliká, dnes se vypravíme za levandulí do okolí kaňonu Verdon.

Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu

Kudy do Provence?
Existuje řada cest, jak se do vůní provoněné oblasti dostat. Můžete jet přes Rakousko, Itálii nebo přes Německo a Švýcarsko. Nám se však jako nejschůdnější osvědčila trasa přes celé Německo a území Francie. Cesta z Prahy vedená po dálnici D5 přes Plzeň a Rozvadov plynule pokračuje německou dálnicí A6 a A5 na Mulhouse. Pak se ostře stočíte na jih a pokračuje po placených francouzských dálnicích (100 km dálnice přijde zhruba na 9 EUR). Ve Francii se můžete rozhodnout, zda za Basanconem pojedete na Lyon po dálnici A39 nebo stále po A6. V obou případech je však nutné se za Lyonem držet směru na Marseille. Pokud nechcete platit celý úsek přes Aix-en-Provence, můžete u Avignonu sjet a nasávat vesnickou atmosféru. Přes pohoří Luberon se dostanete do Manosque, kde začíná oblast levandule. Časově je to však trochu náročnější, ale zase si můžete v pohodě nakoupit, třeba v APTu. V praxi je nutné z Prahy počítat s 1350 km a zhruba 14 hodinami strávených ve voze.




Pohonné hmoty nejlevnější v obchodních centrech
Naftu (označovanou GAZOLE) na dálnicích koupíte v průměru za 1,33 EUR, přičemž nejlevněji natankujete u čerpacích stanic u velkých obchodních center (Hyper U, Super U, Casino, InterMarche atd.). Tam litr nafty vyjde na 1,15 EUR. Za litr benzínu (SANS PLOMB 95 nebo 98, popř. S/P 95) musíte oproti naftě připlatit v průměru o 0,25 EUR. Na cestách po Francii mimo hlavní dálnice si dejte pozor zejména v neděli a v noci. To je většina čerpacích stanic zavřena. Řešením jsou pumpy značené 24/24 a 7/7, kde lze natankovat bez obsluhy pomocí platebních karet (české VISA fungují také). Postup u všech těchto čerpacích stanic je stejný. Do platebního automatu u stojanu musíte nejprve vložit platební kartu, zadat PIN, poté zvolit GAZOLE / Sans Plomb, zvolit tisk účtenky a můžete vesele tankovat do výše zůstatku na kartě. Vrácením tankovací pistole do stojanu se transakce dokončí a vyjede účet. Většinou s Vámi automat komunikuje po vložení karty anglicky, ale jednou jsme byli odkázáni pouze na francouštinu.



Silnice patří cyklistům

Přestože venkovní teploty se teploty pohybují přes 30°C, velmi často budete narážet na cyklisty. Těch ve Francii jezdí mraky a občas se musíte obrnět trpělivostí. Francouzi rádi jezdí v houfech, a tak jejich předjetí vyžaduje dostatečný rozhled. Při častých sjezdech z kopců však cyklisti téměř nepoužívají brzdy a jedou svou Tour de France. Proto není nic zvláštního, když se ve Vašem jízdním pruhu objeví protijedoucí cyklista klopící zatáčku. Sledovat provoz před sebou se proto vyplatí, stejně tak nenechat se unést úchvatnou krajinou. Samotní motoristé v Provance příliš auta neřeší a vozový park tam není o mnoho mladší než v Česku. Často navíc narazíte řidiče, kteří jezdí poměrně rychle a zatáčky si zkracují protisměrem.



Sezóna zvyšuje rapidně ceny
V Provance je kempů dostatek, i když v hlavní sezóně (většinou začíná 10. července) je jich celá řada plně obsazených a rezervace míst je nutností. Zejména kempy přímo u jezera mají plnou obsazenost. Díky tomu rostou i ceny. V červnu zaplatíte za balíček (karavan/stan, auto, 2 osoby, elektriku) od 10-28 EUR, v sezóně to bývá minimálně dvojnásobek. V kempu se nám osvědčilo půjčení 80 litrové chladničky s mrazáčkem. Díky tomu jsme měli vždy dostatek studených tekutin a nemuseli se starat o jídlo. Jen pro názornost ještě uvedeme ceny mobilhomů. Mimo sézonu ho seženete za 30-40 EUR na den, v sezóně si pak musíte připočítat k této částce minimálně 100 EUR. Půjčení šlapadla či elektrické lodičky přijde na 40-60 EUR za 4 hodiny a vždy je možné prozkoumat pouze část Verdonu (přehrady). Nejlevněji se najíte v restauracích u velkých hypermarketů (Cafeterie či Flunch), kde za hlavní jídlo zaplatíte od 4,50 - 9,50 EUR a můžete si vybrat přílohu podle chuti a neomezovat se množstvím. V klasických malebných restauracích pod platany se nám osvědčila polední nabídka. Většinou se jedná o jedno či dvě jídla včetně desertu za cenu od 10 do 14,50 EUR, což je cenově nejshůdnější varianta. Navíc máte zaručenou čerstvost a dostatečnou porci. Budete-li vybírat z jídelního lístku, počkáte si déle a zaplatíte od 16 do 40 EUR za jídlo.



Kam za levandulí?

Nejvíce levanduje objevili mezi městečky Riez, Valensole, Puimoisson a Montagnac. Na náhorní planině severozápadně od kaňonu Verdon se střídají fialová pole levandule se žlutými, kde se prohánění kombajny a žnou obilí. Cestu ztěžují práce na silnici a přenosné semafory, ale není to nic tragického. Nejlepší je za levandulí vyrazit hned koncem června, když už fialově kvete. Špatný není ani začátek července, přestože se zhruba v polovině měsíce začíná sbírat a cesty začínají být zaplněné davy turistů. Proto neváhejte a již dnes si naplánujte dovolenou na příští rok. Na doplňující fotografie, zejména levandule, se můžete podívat zde.

Petr Šikl (text+foto)

Fotografie k článku

Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

24.05.2017
Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid ujede 63 km na baterie, v prodeji v létě
23.05.2017
Volkswagen up! GTI je realitou, pojede 197 km/h
22.05.2017
Test: Citroën C3 1.6 BlueHDi (2017) - atraktivní design, originalita a komfort
21.05.2017
Pro Evropu je určeno jen 1500 ks limitované edice Nissanu Navara Trek-1°
20.05.2017
Renault Trafic SpaceClass - luxus pro 9 pasažérů
18.05.2017
Škoda Karoq kompletně odhalena, je to zmenšený Kodiaq
18.05.2017
Nové BMW M5 dostalo pohon všech kol, který lze rozpojit a driftovat
18.05.2017
Test ojetiny: Volvo V60 D5 - zastánce rodinných pravidel
17.05.2017
KIA Soul EV nově s dojezdem až 250 km stojí 870 tisíc korun
16.05.2017
Test: Renault Talisman Grandtour - top elegán klame tělem
14.05.2017
Připravte se na léto - BMW 2 Coupé a Cabrio jsou tady
13.05.2017
Nástupce Škody Yeti se odhaluje - Karoq na nových fotografiích
12.05.2017
BMW řady 1 prošlo faceliftem a má stále pohon zadních kol
11.05.2017
Test ojetiny: Mercedes-Benz SLK 200 - Čirý nesmysl? Ani ne!
11.05.2017
Audi RS 5 Coupé v prodeji, za 450 koní zaplatíte 2,3 milionu
11.05.2017
O víkendu slibuje Toyota své modely se slevou až 120 000 Kč
10.05.2017
Citroën C-Elysée je i po zdražení stále levnější než Škoda Rapid
09.05.2017
Omlazená Škoda Rapid Spaceback je levnější, ceny začínají na 299 900 Kč
08.05.2017
Omlazený Peugeot 308 dostal osmistupňový automat a nový diesel
06.05.2017
Test: Renault Mégane GrandCoupe Energy dCi 130 - šarmantní kompakt