Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu

vloženo

V Provence jsme za několik posledních let strávili téměř rok života, a tak se můžeme podělit o nasbírané zkušenosti z cestování po této úžasné oblasti. Jelikož Provance je veliká, dnes se vypravíme za levandulí do okolí kaňonu Verdon.

Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Kudy do Provence?
Existuje řada cest, jak se do vůní provoněné oblasti dostat. Můžete jet přes Rakousko, Itálii nebo přes Německo a Švýcarsko. Nám se však jako nejschůdnější osvědčila trasa přes celé Německo a území Francie. Cesta z Prahy vedená po dálnici D5 přes Plzeň a Rozvadov plynule pokračuje německou dálnicí A6 a A5 na Mulhouse. Pak se ostře stočíte na jih a pokračuje po placených francouzských dálnicích (100 km dálnice přijde zhruba na 9 EUR). Ve Francii se můžete rozhodnout, zda za Basanconem pojedete na Lyon po dálnici A39 nebo stále po A6. V obou případech je však nutné se za Lyonem držet směru na Marseille. Pokud nechcete platit celý úsek přes Aix-en-Provence, můžete u Avignonu sjet a nasávat vesnickou atmosféru. Přes pohoří Luberon se dostanete do Manosque, kde začíná oblast levandule. Časově je to však trochu náročnější, ale zase si můžete v pohodě nakoupit, třeba v APTu. V praxi je nutné z Prahy počítat s 1350 km a zhruba 14 hodinami strávených ve voze.



Pohonné hmoty nejlevnější v obchodních centrech
Naftu (označovanou GAZOLE) na dálnicích koupíte v průměru za 1,33 EUR, přičemž nejlevněji natankujete u čerpacích stanic u velkých obchodních center (Hyper U, Super U, Casino, InterMarche atd.). Tam litr nafty vyjde na 1,15 EUR. Za litr benzínu (SANS PLOMB 95 nebo 98, popř. S/P 95) musíte oproti naftě připlatit v průměru o 0,25 EUR. Na cestách po Francii mimo hlavní dálnice si dejte pozor zejména v neděli a v noci. To je většina čerpacích stanic zavřena. Řešením jsou pumpy značené 24/24 a 7/7, kde lze natankovat bez obsluhy pomocí platebních karet (české VISA fungují také). Postup u všech těchto čerpacích stanic je stejný. Do platebního automatu u stojanu musíte nejprve vložit platební kartu, zadat PIN, poté zvolit GAZOLE / Sans Plomb, zvolit tisk účtenky a můžete vesele tankovat do výše zůstatku na kartě. Vrácením tankovací pistole do stojanu se transakce dokončí a vyjede účet. Většinou s Vámi automat komunikuje po vložení karty anglicky, ale jednou jsme byli odkázáni pouze na francouštinu.



Silnice patří cyklistům

Přestože venkovní teploty se teploty pohybují přes 30°C, velmi často budete narážet na cyklisty. Těch ve Francii jezdí mraky a občas se musíte obrnět trpělivostí. Francouzi rádi jezdí v houfech, a tak jejich předjetí vyžaduje dostatečný rozhled. Při častých sjezdech z kopců však cyklisti téměř nepoužívají brzdy a jedou svou Tour de France. Proto není nic zvláštního, když se ve Vašem jízdním pruhu objeví protijedoucí cyklista klopící zatáčku. Sledovat provoz před sebou se proto vyplatí, stejně tak nenechat se unést úchvatnou krajinou. Samotní motoristé v Provance příliš auta neřeší a vozový park tam není o mnoho mladší než v Česku. Často navíc narazíte řidiče, kteří jezdí poměrně rychle a zatáčky si zkracují protisměrem.



Sezóna zvyšuje rapidně ceny
V Provance je kempů dostatek, i když v hlavní sezóně (většinou začíná 10. července) je jich celá řada plně obsazených a rezervace míst je nutností. Zejména kempy přímo u jezera mají plnou obsazenost. Díky tomu rostou i ceny. V červnu zaplatíte za balíček (karavan/stan, auto, 2 osoby, elektriku) od 10-28 EUR, v sezóně to bývá minimálně dvojnásobek. V kempu se nám osvědčilo půjčení 80 litrové chladničky s mrazáčkem. Díky tomu jsme měli vždy dostatek studených tekutin a nemuseli se starat o jídlo. Jen pro názornost ještě uvedeme ceny mobilhomů. Mimo sézonu ho seženete za 30-40 EUR na den, v sezóně si pak musíte připočítat k této částce minimálně 100 EUR. Půjčení šlapadla či elektrické lodičky přijde na 40-60 EUR za 4 hodiny a vždy je možné prozkoumat pouze část Verdonu (přehrady). Nejlevněji se najíte v restauracích u velkých hypermarketů (Cafeterie či Flunch), kde za hlavní jídlo zaplatíte od 4,50 - 9,50 EUR a můžete si vybrat přílohu podle chuti a neomezovat se množstvím. V klasických malebných restauracích pod platany se nám osvědčila polední nabídka. Většinou se jedná o jedno či dvě jídla včetně desertu za cenu od 10 do 14,50 EUR, což je cenově nejshůdnější varianta. Navíc máte zaručenou čerstvost a dostatečnou porci. Budete-li vybírat z jídelního lístku, počkáte si déle a zaplatíte od 16 do 40 EUR za jídlo.



Kam za levandulí?

Nejvíce levanduje objevili mezi městečky Riez, Valensole, Puimoisson a Montagnac. Na náhorní planině severozápadně od kaňonu Verdon se střídají fialová pole levandule se žlutými, kde se prohánění kombajny a žnou obilí. Cestu ztěžují práce na silnici a přenosné semafory, ale není to nic tragického. Nejlepší je za levandulí vyrazit hned koncem června, když už fialově kvete. Špatný není ani začátek července, přestože se zhruba v polovině měsíce začíná sbírat a cesty začínají být zaplněné davy turistů. Proto neváhejte a již dnes si naplánujte dovolenou na příští rok. Na doplňující fotografie, zejména levandule, se můžete podívat zde.

Petr Šikl (text+foto)

Fotografie k článku

Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu Fotografie k článku Autem do Provence - zkušenosti a rady na cestu
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

27.03.2017
Hypersport-GT od McLarenu bude nejaerodynamičtějším vozem lidských dějin!
27.03.2017
Test: BMW X1 2.0d xDrive se přizpůsobilo zákazníkům
26.03.2017
Video k testu: Kia Optima SW GT
25.03.2017
Automobilka Tesla ruší produkci svého Model S 60 a 60 D a půjčuje si u investorů! Má snad málo peněz?
24.03.2017
Na Volkswagen e-Golf stačí milion, nově dojede až 200 km
24.03.2017
Renault Alpine A110 s motorem 1.8 Turbo a výkonem 252 koní
23.03.2017
Seat bude mít dvě nová SUV, Aronu menší než Atecu a také větší sedmimístné SUV
23.03.2017
Test ojetiny: BMW 520i (E60) – rozumný základ
22.03.2017
Nový Golf GTI Performance má 245 koní a cenu 745 900 Kč
21.03.2017
Audi S4 a S4 Avant v prodeji, připravte si minimálně 1,6 milionu
21.03.2017
Jeep Compass se dokáže ve verzi Trailhawk plazit i po zdi
20.03.2017
Test: Kia Optima SW GT - tvrdý oříšek
19.03.2017
3 nejbrutálnější kombi letošní Ženevy s dynamikou supersportů
19.03.2017
Lexus a Porsche jsou nejméně problémové, Fiat naopak propadák
18.03.2017
3 nejzajímavější kombi letošní Ženevy, která vás nezruinují
17.03.2017
Mitsubishi Eclipse Cross bude soupeřit s novou Škodou Yeti
16.03.2017
Test ojetiny: Opel Corsa 1.0 Turbo ecoFLEX – tvrdý hráč, či dámská hračka?
15.03.2017
Žádné překvapení - českým Autem roku 2017 je Škoda Kodiaq
14.03.2017
Bentley Mulsanne Hallmark Series by Mulliner - individuální luxus
14.03.2017
S Nissanem Juke v limitované edici Fun Edition budete zaručeně FUN