Audi zvětšuje svůj náskok technologií Matrix Laser s vysokým rozlišením

vloženo

Audi zvětšuje svůj náskok v oblasti automobilové osvětlovací techniky. V rámci grantového projektu iLaS (inteligentní laserové světlo pro kompaktní adaptivní světlomety s vysokým rozlišením) pracuje značka s logem čtyř kruhů společně s partnery z průmyslu a vědy na světlometech budoucnosti. Díky technologii Matrix Laser s vysokým rozlišením bude osvětlení vozovky ještě více variabilní a přizpůsobí se každé situaci.

Audi zvětšuje svůj náskok technologií Matrix Laser s vysokým rozlišením Audi zvětšuje svůj náskok technologií Matrix Laser s vysokým rozlišením

Technologie Matrix Laser vychází z laserových bodových dálkových světlometů, které značka Audi poprvé uvedla do sériové výroby v roce 2014 v modelu Audi R8 LMX. Výkonné zdroje laserového světla poprvé umožňují integrovat projekční techniku do kompaktního a zároveň výkonného světlometu.


Nová technika pracuje již jen s jedním miniaturním zrcadlem, které se velmi rychle pohybuje a odráží laserové paprsky požadovaným směrem. V nízkých rychlostech je světlo rozdělováno na větší plochu a vozovka je osvětlována velmi širokým kuželem světla. Ve vysokých rychlostech se kužel světla zúží a výrazně se zvýší intenzita a dosah světla. To je výhodné zejména při jízdě na dálnici. Světlo může být navíc rozdělováno cíleně. To znamená, že jas světla lze ve specifických zónách variabilně měnit řízením doby osvětlení.

Další novinkou je inteligentní a extrémně rychlé zapínání a vypínání laserových diod v závislosti na poloze zrcadla. Díky tomu lze dynamicky a mimořádně variabilně měnit osvětlení nebo odcloňování příslušných ploch. Podobně jako u současných světlometů Audi Matrix LED je vozovka vždy intenzivně osvětlena, aniž by byli ostatní účastníci silničního provozu oslňováni. Rozhodující rozdíl spočívá v tom, že technologie Matrix Laser má ještě vyšší dynamické rozlišení, a tím i vyšší míru využitelnosti, která zvyšuje úroveň bezpečnosti silničního provozu.

U nové technologie vychází z modrých laserových diod OSRAM světlo o vlnové délce 450 nanometrů, které dopadá na třímilimetrové zrcadlo, jež se rychle pohybuje. Zrcadlo odráží modré laserové světlo na konvertor. Zde je přeměňováno na bílé světlo, které je následně promítáno na silnici. Zrcadlo použité ve světlometu vyrábí firma Bosch a jde o mikrooptoelektromechanický systém na základě křemíkové technologie. Je mimořádně robustní a vyznačuje se dlouhou životností. Podobné moduly používají také senzory zrychlení nebo řídicí jednotky elektronického stabilizačního systému.

Audi je již mnoho let lídrem v oblasti automobilové osvětlovací techniky, což dokládá následující výčet nejdůležitějších inovací:

• 2003: Audi A8 s adaptivními světlomety
• 2004: Audi A8 W12 s diodami LED pro denní svícení
• 2008: Audi R8 se světlomety LED pro všechny osvětlovací funkce
• 2010: Audi A8 s propojením světlometů a navigačního systému
• 2012: Audi R8 s dynamickými ukazateli směru
• 2013: Audi A8 se světlomety Matrix LED
• 2014: Audi R8 LMX s laserovými bodovými dálkovými světly

Audi v rámci tříletého projektu „iLaS“ úzce spolupracuje s partnery Bosch, Osram a Institutem pro světelnou techniku LIT Technického institutu KIT v Karlsruhe. Projekt je podporován spolkovým ministerstvem pro vzdělávání a výzkum.

AC&C Public Relations, s.r.o.

Vyhledat vozidla v inzerci: Audi

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

14.01.2019
Toyota GR Supra - legenda se vrací a my o ní víme vše podstatné
11.01.2019
Test: Mitsubishi Space Star - jednoduchý a levný
10.01.2019
Peugeot 2008 slaví milion vyrobených kusů
08.01.2019
Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu
07.01.2019
Test ojetiny: Volkswagen Golf V – pátá generace úspěchu
04.01.2019
BMW Individual M850i xDrive Coupé Night Sky - krása vesmírná
29.12.2018
Test ojetiny: Citroën C4 – auto dvou tváří
22.12.2018
Volkswagen Golf GTI TCR přichází na český trh
20.12.2018
Test: Mazda 2 není malé auto jen pro ženy
07.12.2018
Škoda Scala má po oficiální premiéře
06.12.2018
Renault Captur má nový motor 1,3 TCe
04.12.2018
Seat Tarraco v prodeji, české ceny začínají na 762 900 Kč
03.12.2018
Test ojetiny: Chevrolet Kalos – levný konkurent Fabie
20.11.2018
Kia ProCeed: Shooting brake ze Žiliny začal sjíždět z výrobních linek
17.11.2018
Omlazená Kia Optima startuje na 719 980 Kč, elektrifikovaná verze stojí přes milion
16.11.2018
Rodina Toyota Corolla se rozšiřuje o nový sedan
15.11.2018
Test ojetiny: Ford Focus – král zatáček se stále líbí
15.11.2018
Lexus ES 300h míří do Česka. Předprodej nového modelu zahájen
14.11.2018
Buďte vidět, české silnice se noří do tmy
13.11.2018
Test ojetiny: Peugeot 407 – elegantní kabát s lákavou cenovkou