Audi RS5: Jde to i bez turba

vloženo

Je to vůbec poprvé, co se kultovní označení RS objeví na zádi vozu s karosérií kupé. Nejvýkonnější „pětka“ od Audi bude mít pod kapotou atmosférický osmiválec, známý například i z typu R8, ovšem se zvýšeným výkonem na 450 koní...

Audi RS5: Jde to i bez turba Audi RS5: Jde to i bez turba

Nejvýkonnější verze osmiválce 4,2 FSI s přímým vstřikem benzinu má pro potřeby RS5 dále zvýšený výkon: Z původních 309 kW při 7800/min (minulá RS4, R8) na 331 kW při 8250/min. Maximální točivý moment nyní vrcholí hodnotou 430 N.m. při 4000 až 6000/min.


V porovnání s verzí 4,2 FSI pro slabší typ S5 (260 kW a 440 N.m.) je patrné, že konstruktéři odladili motor pro co nejvyšší špičku ve vysokých otáčkách, a to i za cenu ztráty pár newtonmetrů ve středním pásmu. Motor se také podrobil optimalizaci pro zmenšení třecích ztrát. Vyloženě sportovní charakteristika motoru s lineární závislostí výkonu na otáčkách i jeho radost z otáček je na poměry značky Audi nevídaná a spíše připomíná motor z BMW M3, než obvyklé přeplňované RS-strojovny s momentovou křivkou ve tvaru stolové hory.

Převodovka bude výhradně sedmistupňová automatická S-Tronic (DSG) se třemi režimy automatického módu (Auto- Comfort- Dynamic) a pochopitelně možností manuálního řazení voličem automatu či oblíbenějšími pádly pod volantem. 1725 kg těžké kupé RS5 zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,6 s., tedy nachlup stejně jako osmiválcové R8. Maximální rychlost je v základu tradičně uzemněna na 250 km/h, za příplatek může být omezovač nastaven na hodnotu 280 km/h.

Výrobce udává kombinovanou spotřebu 10,8 l/100 km, zde je však cítit, že standardizovaná metodika měření dle normy EU silnému osmiválci pojenému s chytrým automatem spíše nahrála, neboť celý měřící cyklus strávil silný motor v minimální zátěži a s otáčkami blížícími se volnoběhu. O tom za kolik bude RS5 jezdit reálně, rozhodne až majitel svou pravou nohou.

RS5 má samozřejmě pohon všech kol Quattro, ale zde je překvapením (a snad i trochu zklamáním) náhrada dosavadního spolehlivého a dobře fungujícího mezinápravového diferenciálu Torsen novým elektronicky řízeným aktivním diferenciálem s vícelamelovou spojkou. Standardní distribuce výkonu v poměru 40:60 (přední/ zadní náprava) se v mezních situacích změní až k limitním hodnotám od 70:30 po 15:85 v pořadí přední/zadní náprava. Za příplatek lze ještě pořídit aktivní sportovní diferenciál na zadní nápravu, to pak bude elektronika laborovat ještě i s přenosem hnacího momentu mezi obě zadní kola.

Kromě specifických optických i výbavových odlišností nejvýkonnějšího pětkového modelu, k nimž patří namátkou i výsuvný záďový spoiler (nad 120 km/h, při poklesu pod 80 km/h se zasouvá) nebo černý interiér s „karbonovými“ dekoracemi, se změny soustředily hlavně na podvozek a brzdy. Přizpůsobeny byly pružiny, tlumiče, silentbloky i stabilizátory, celý podvozek sedí o 20 mm níž než u základní A5. Standardní hliníkové brzdové kotouče o průměru 365 mm (vpředu) lze zaměnit za závodní kompozitové s průměrem 380 mm. Ty se ostatně k černě lakovaným třmenům s logy RS hodí víc. Kola lze zvolit buď 19“ (obutí 265/35) nebo 20“ (275/30).

Prodej by měl začít už krátce po premiéře na autosalonu v Ženevě, k nám by pak se mělo Audi RS5 dostat v průběhu prázdnin. Cena byla stanovena na 2 050 800,- Kč.

Marek Oborník, foto Audi

Vyhledat vozidla v inzerci: Audi

Fotografie k článku

Fotografie k článku Audi RS5: Jde to i bez turba Fotografie k článku Audi RS5: Jde to i bez turba Fotografie k článku Audi RS5: Jde to i bez turba Fotografie k článku Audi RS5: Jde to i bez turba Fotografie k článku Audi RS5: Jde to i bez turba Fotografie k článku Audi RS5: Jde to i bez turba Fotografie k článku Audi RS5: Jde to i bez turba Fotografie k článku Audi RS5: Jde to i bez turba
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

07.12.2018
Škoda Scala má po oficiální premiéře
06.12.2018
Renault Captur má nový motor 1,3 TCe
04.12.2018
Seat Tarraco v prodeji, české ceny začínají na 762 900 Kč
03.12.2018
Test ojetiny: Chevrolet Kalos – levný konkurent Fabie
20.11.2018
Kia ProCeed: Shooting brake ze Žiliny začal sjíždět z výrobních linek
17.11.2018
Omlazená Kia Optima startuje na 719 980 Kč, elektrifikovaná verze stojí přes milion
16.11.2018
Rodina Toyota Corolla se rozšiřuje o nový sedan
15.11.2018
Test ojetiny: Ford Focus – král zatáček se stále líbí
15.11.2018
Lexus ES 300h míří do Česka. Předprodej nového modelu zahájen
14.11.2018
Buďte vidět, české silnice se noří do tmy
13.11.2018
Test ojetiny: Peugeot 407 – elegantní kabát s lákavou cenovkou
12.11.2018
Víte, co všechno dnes umí nejlepší autokamera?
11.11.2018
Test ojetiny: Ford Fusion 1.4i (video)
08.11.2018
Mitsubishi Space Star má české ceny, v základu přijde na 239 850 Kč
07.11.2018
Jak bude vypadat interiér Škody Scala a jak velký bude mít kufr?
04.11.2018
Nový Peugeot Partner je tady, ceny od 390 000 Kč
01.11.2018
Připravte si 1,2 milionu korun, Cupra Ateca je tady!
31.10.2018
Test ojetiny: Renault Modus – vzácný návštěvník bazaru
30.10.2018
Jak nejlépe připravit auto na zimu a tuhé mrazy?
25.10.2018
Model T-Cross představen, je to nejmenší SUV Volkswagenu