Audi R8 GT: extrémně lehká konstrukce a ještě vyšší výkon

vloženo

Ještě výkonnější, ještě lehčí, ještě rychlejší: Audi připravuje výrobu limitovaného modelu R8 GT, jehož motor V10 5,2 litru dosahuje výkonu zvýšeného na 412 kW, zatímco pohotovostní hmotnost byla snížena o 100 kg. Audi R8 GT dokáže zrychlit z klidu na 100 km/h za 3,6 s a dosáhnout nejvyšší rychlosti 320 km/h

Audi R8 GT: extrémně lehká konstrukce a ještě vyšší výkon Už standardní provedení Audi R8 5.2 FSI quattro je skvělým příkladem důsledně aplikovaných principů lehké konstrukce vyvinutých značkou se čtyřmi kruhy. Hliníková karoserie s prostorovým rámem ASF váží pouhých 210 kg. Hliníkové plechy jsou vzájemně spojeny prostřednictvím výtlačně lisovaných profilů a odlitků, rám motoru je vyroben z ještě lehčího hořčíku.

O to obtížnější bylo pro inženýry zadání dosáhnout dalšího výrazného snížení hmotnosti. Na konci úsilí, které nenechalo bez povšimnutí žádnou část vozidla, ukázala váha hodnotu 1525 kg. To je přesně o 100 kg méně, než váží výchozí model R8 5.2 FSI quattro. Čelní okno vozu R8 GT je například vyrobeno z tenčího skla, okna mezi interiérem a motorovým prostorem a v zadním výklopném víku jsou z lehkého a stabilního polykarbonátu. Tyto tři změny přinesly úsporu 9 kg. V podobném stylu postupovali inženýři i u dalších komponentů. Zadní víko
a další díly jsou vyrobeny z uhlíkového kompozitu. Největší snížení hmotnosti přinesla skořepinová sedadla z plastu vyztuženého skleněnými vlákny (-31,5 kg). Lehké koberce v interiéru snížily hmotnost o 7,9 kg.

Audi R8 GT dává své dynamické schopnosti jasně najevo svým designem. Exteriér s délkou 4,43 m, šířkou 1,93 m a výškou jen 1,24 m prošel početnými úpravami, z nichž mnohé snížily hmotnost a zlepšily aerodynamiku. Díky tomu vytváří R8 GT při rychlé jízdě ještě větší přítlak než výchozí model, aniž by tím byl negativně ovlivněn součinitel odporu vzduchu (cx = 0,36) a čelní plocha (A = 1,99 m2).

Rám a příčky masky chladiče Singleframe a lamely ve vstupech vzduchu jsou provedeny v matném titanově šedém odstínu, mřížka masky je lakována matně černou barvou. Dvojitý spoiler pod předním nárazníkem je vyroben z uhlíkového kompozitu, což platí i pro drobné aerodynamické prvky v rozích přídě, které zvyšují přítlak na přední nápravě.

Zlatým hřebem designu nového R8 GT jsou sériově montované světlomety LED, které uskutečňují veškeré své funkce prostřednictvím elektroluminiscenčních diod LED. Světlomety LED se vyznačují jasným a homogenním osvětlením vozovky, dlouhou životností a nízkou spotřebou energie. Také jejich vzhled je atraktivní a výrazný. Denní světlomety jsou tvořeny pásem 24 diod LED a reflektory připomínají otevřené lastury.

Profilu dodávají nezaměnitelný charakter boční panely za dveřmi pro přívod vzduchu k motoru, tzv. „sideblades“, vyrobené z uhlíkového kompozitu s matnou povrchovou úpravou. Ze stejného materiálu jsou zmenšené kryty vnějších zpětných zrcátek. Devatenáctipalcová kola mají exkluzivní design s pěti dvojitými paprsky ve tvaru písmene Y a na předních blatnících jsou loga GT.

Zvlášť nápadné jsou změny na zádi zdobené pevným přítlačným křídlem z matného uhlíkového kompozitu a nově tvarovanými ventilačními mřížkami po obou stranách zadního výklopného víka. Uhlíkový kompozit byl použit také pro výrobu zadního nárazníku, do něhož jsou integrovány velké kulaté koncovky výfuků a vývody pro vzduch z podběhů kol, a pro větší difuzor. Zadní světlomety LED jsou kryté tmavými čirými skly.

Přepracovaný motor V10 s červeně lakovanými kryty hlav válců propůjčuje novince Audi R8 GT strhující výkony. Zrychlení z 0 na 100 km/h proběhne za 3,6 s a hranice 200 km/h je pokořena za 10,8 s. Působivá akcelerace pokračuje až do maximální rychlosti 320 km/h. Výkon desetiválce se zdvihovým objemem 5204 cm3 vzrostl v důsledku pozměněného elektronického řízení o 26 kW na 412 kW. Křivka točivého momentu vrcholí hodnotou 540 N.m při 6500/min, což je o 10 N.m více než u výchozího modelu. Motor V10 dosahuje specifického výkonu 79,2 kW. Maximální otáčky jsou 8700/min.

Vysokou účinnost motoru V10 s přímým vstřikováním benzinu FSI a kompresním poměrem 12,5:1 dokládá hodnota kombinované spotřeby EU 13,7 l/100 km. Řazení přitom zajišťuje šestistupňová automatizovaná převodovka R tronic s elektrohydraulickým ovládáním spojky a elektrohydraulickou řadicí jednotkou. Extrémně rychlé řazení trvá při vysokém zatížení a vysokých otáčkách motoru pouhou desetinu sekundy. Hnací síla je na vozovku přenášena prostřednictvím trvalého pohonu všech kol quattro s mezinápravovou viskózní spojkou před předním diferenciálem, která rozděluje točivý moment za normálních okolností mezi přední a zadní nápravu v poměru 15:85 %. Tato charakteristika je v dokonalém souladu s rozložením hmotnosti v poměru 43:57 %. Trakci dále zlepšuje mechanický samosvorný diferenciál zadní nápravy.

Uložení motoru uprostřed v blízkosti svislé osy vozidla je důležitým předpokladem pro dosažení strhujícího příčného zrychlení a okamžitých reakcí vozu na povely řidiče. Nové Audi R8 GT posouvá možnosti této koncepce ještě dál úpravami podvozku, který po vzoru závodních vozů používá pro zavěšení kol dvojice trojúhelníkových příčných ramen vyrobených z hliníku. Manuálně nastavitelné tlumiče umožňují snížit světlou výšku karoserie až o 10 mm. Kromě toho byl zvětšen odklon kol vpředu i vzadu. Brzdová soustava je sériově tvořena kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením z keramického kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Přední kotouče mají průměr 380 mm, zadní 356 mm. V porovnání s ocelovými kotouči se podařilo snížit hmotnost brzdových kotoučů o 9 kg. Činnost stabilizačního systému ESP byla zvlášť přizpůsobena dynamickým schopnostem modelu R8 GT. Tlačítkem může řidič zvolit sportovní režim, který umožňuje bezpečně si užívat přetáčivé chování vozu v zatáčkách. Pro jízdu na závodní trati lze ESP kompletně vypnout.

Výroba exkluzivního modelu je limitována na 333 exemplářů, z nichž každý bude mít své pořadové číslo na řadicí páce. Cena pro německý trh byla stanovena na 193 000 eur. Cena pro český trh bude stanovena později

-MO-/TZ Audi, foto výrobce

Vyhledat vozidla v inzerci: Audi

Fotografie k článku

Fotografie k článku Audi R8 GT: extrémně lehká konstrukce a ještě vyšší výkon Fotografie k článku Audi R8 GT: extrémně lehká konstrukce a ještě vyšší výkon Fotografie k článku Audi R8 GT: extrémně lehká konstrukce a ještě vyšší výkon Fotografie k článku Audi R8 GT: extrémně lehká konstrukce a ještě vyšší výkon Fotografie k článku Audi R8 GT: extrémně lehká konstrukce a ještě vyšší výkon Fotografie k článku Audi R8 GT: extrémně lehká konstrukce a ještě vyšší výkon Fotografie k článku Audi R8 GT: extrémně lehká konstrukce a ještě vyšší výkon Fotografie k článku Audi R8 GT: extrémně lehká konstrukce a ještě vyšší výkon Fotografie k článku Audi R8 GT: extrémně lehká konstrukce a ještě vyšší výkon
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

27.02.2017
Test: Opel Mokka X 1.4 Turbo je skvělá, kdyby tolik nežrala
25.02.2017
Seat Leon Cupra 300 - tři karoserie, více síly a moderní techniky
24.02.2017
Hyundai i30 kombi jde po krku Octavii, nabídne 602 litrů velký zavazadlový prostor
23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi