Audi: 20 let motorů TDI

vloženo

Audi letos slaví vedle stoletého výročí vzniku značky Audi ještě jedno mimořádné jubileum: 20. narozeniny motorů TDI. Na podzim 1989 měl na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem premiéru model Audi 100 2.5 TDI, první Audi s přímovstřikovým turbodieselem. Od té doby vyrobila automobilka Audi více než pět milionů motorů TDI, které spojují vynikající dynamiku s příkladnou hospodárností.

Audi: 20 let motorů TDI I po dvaceti letech se pod zkratkou TDI skrývá technika, která má obrovský potenciál pro další vývoj v budoucnosti. Audi vyrábí vznětové motory již více než 30 let. Prvním byl atmosféricky plněný pětiválec se vstřikováním do předkomůrky, který byl představen v roce 1978. O 11 let později způsobila tři písmena TDI ve světě vznětových motorů doslova technickou revoluci. Ingolstadtská automobilka totiž vytvořila kombinací přímého vstřikování, přeplňování turbodmychadlem a plně elektronického řízení motoru zcela novou dimenzi pohonu na naftu. Vznětové motory najednou přestaly být slabými a hlučnými zdroji znečištění životního prostředí.

Otcem techniky TDI používané automobilkou Audi je Richard Bauder, který ještě dnes vede vývoj vznětových motorů. Vše začalo v roce 1976 jako reakce na ropnou krizi z roku 1973. Bauder na tu dobu vzpomíná následovně: „Tehdy jsme se pokoušeli vyvinout spalovací motor s co nejnižší spotřebou. Zkoumali jsme všechny myslitelné koncepce včetně dvoudobého vznětového motoru. Zároveň jsme analyzovali a zdokonalovali různé vstřikovací a spalovací procesy. Jedním z našich velkých průlomů byl dvoupružinový držák trysky ve vstřikovači, který umožnil předvstřikovat malé množství paliva, čímž se změkčilo spalování a zlepšil zvukový projev motoru. Tím byl položen základ pro použití v osobních vozech.

Hned první motor TDI, který byl uveden na trh koncem roku 1989 v modelu Audi 100 Avant, si zákazníci okamžitě velmi oblíbili. Pětiválec s rozdělovacím vstřikovacím čerpadlem poskytoval z objemu 2461 cm3 největší výkon 88 kW (120 k) a maximální točivý moment 265 N.m při 2250 min-1. Díky tomu se model Audi 100 2.5 TDI s největší rychlostí téměř 200 km/h zařadil do klubu rychlých cestovních vozů, zároveň však udivoval nízkou spotřebou paliva jen 5,7 l/100 km.

V roce 1991 následoval menší čtyřválec 1.9 TDI s 66 kW (90 k) a 182 N.m pro vozy Audi 80. O čtyři roky později jej doplnila výkonnější varianta 81 kW (110 k) s novým turbodmychadlem VTG, jehož nastavitelná geometrie rozváděcích lopatek umožnila harmonický a spontánní nárůst točivého momentu již od nejnižších otáček.

Další revoluci Audi přineslo v roce 1997, kdy byl představen první motor V6 TDI na světě pro osobní automobily. Čtyřventilový šestiválec 2,5 litru nabízel 110 kW (150 k) a 310 N.m. A o dva roky později následoval první motor V8 TDI v luxusních limuzínách Audi A8. Díky perspektivnímu vstřikování common rail dosahoval osmiválcový turbodiesel s objemem 3,3 litru výkonu 165 kW (224 k) a točivého momentu 480 N.m. V roce 2000 dostaly čtyřválce nové vysokotlaké vstřikování čerpadlo-tryska, které se vyznačovalo vstřikovacím tlakem až 2050 barů. Variantu o výkonu 85 kW (115 k) doplnila později verze vyladěná na 96 kW (130 k).

V roce 2003 rozšířil paletu čtyřválců větší agregát 2.0 TDI. Novým milníkem se stal v roce 2001 model Audi A2 1.2 TDI, který se chlubil průměrnou spotřebou 2,99 l/100 km. Pod kapotou kompaktního pětidveřového hatchbacku A2 s lehkou hliníkovou karoserií pracoval tříválec 1.2 TDI, který byl odvozen od větší jednotky 1.4 TDI a poskytoval 45 kW (61 k) a 140 N.m. V roce 2003 uvedl čtyřlitrový motor V8 TDI s výkonem 202 kW (275 k) na scénu celou řadu technických řešení, které převzala o rok později nová generace vidlicových motorů Audi, jejímž prvním představitelem se stala jednotka 3.0 V6 TDI s výkonem 165 kW (224 k) a systémem common rail vybaveným novými piezoelektrickými vstřikovači. Další novinkou se stal filtr pevných částic. Na přelomu let 2007/2008 se systém common rail s piezoelektrickými vstřikovači objevil také v nových čtyřválcových motorech 2.0 TDI.

Zvláštní kapitolou je nejvýkonnější sériově vyráběný vznětový motor pro osobní vozy. Je jím šestilitrový motor V12 TDI, který uděluje nevídanou dynamiku špičkové variantě modelové řady Q7 díky výkonu 368 kW (500 k) a točivému momentu 1000 N.m. Značka Audi udělala se vznětovým motorem průlom také ve světě motoristického sportu. Závodní Audi R10 TDI, poháněné motorem V12 TDI s výkonem přes 480 kW (650 k), zvítězilo ve slavném závodě 24 h Le Mans třikrát za sebou v letech 2006, 2007 a 2008. Jeho nástupce R15 TDI s motorem V10 TDI se dostal na stupně vítězů ihned při svém debutu v roce 2009.

Richard Bauder může být na dosavadní vývoj pyšný: „V roce 1989 jsme začali se vstřikovacím tlakem 900 barů a dnes jsme na 2000 barech. Naše motory TDI zvýšily během této doby svůj výkon z jednotky objemu o více než 100 % a točivý moment o 70 %. Emise zároveň poklesly o 98 %.“ Téměř všechny z 33 aktuálně nabízených modelů Audi s emisemi CO2 pod hranicí 140 g/km mají pod kapotou motor TDI a dosahují působivých hodnot spotřeby. Například Audi A4 2.0 TDI s výkonem 100 kW (136 k) se spokojí se 4,6 l/100 km (119 g CO2/km) a motor 1.6 TDI, který bude od roku 2010 pohánět modely A3, dosahuje výkonu 77 kW (105 k) a spotřebuje pouhých 3,8 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 jen 99 g/km.

Také 20 let po uvedení prvního motoru TDI na trh zvyšuje automobilka Audi svůj technický náskok a je skvěle připravena na budoucnost. Inovativní technologie clean diesel přeměňuje naprostou většinu oxidů dusíku na neškodný dusík a vodu. Motory 3.0 TDI clean diesel ve vozech Q7 a A4 plní již dnes nejpřísnější emisní normy platné v USA a normu Euro 6 ohlášenou pro rok 2014. V oblasti paliv sází Audi ve střednědobém horizontu na biopaliva druhé generace, jako je Sunfuel, vyráběná také z odpadních částí energetických plodin. Při jejich spalování se uvolňuje jen tolik oxidu uhličitého, kolik jej rostliny odebraly z atmosféry během svého růstu. Nezávisle na tom pracuje Audi na dalším snižování spotřeby paliva svých vozů. Do roku 2012 klesne spotřeba vozů Audi o 20 % v porovnání se stavem v roce 2007. Vývojový potenciál, který spočívá v motorech TDI, ještě zdaleka nenívyčerpán. Úspěšná dvacetiletá historie motorů TDI ve vozech Audi proto nalezne své pokračování bezesporu i v následujícím desetiletí.

Zdroj: Audi AG, foto archiv

Vyhledat vozidla v inzerci: Audi

Fotografie k článku

Fotografie k článku Audi: 20 let motorů TDI Fotografie k článku Audi: 20 let motorů TDI Fotografie k článku Audi: 20 let motorů TDI Fotografie k článku Audi: 20 let motorů TDI Fotografie k článku Audi: 20 let motorů TDI Fotografie k článku Audi: 20 let motorů TDI
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

05.12.2016
Nový Seat Leon Cupra dostal 300 koní a pohon všech kol
05.12.2016
Dacia hlásí rekordní rok a na její modely se čeká déle, než půl roku
04.12.2016
Lexus GS F a RC F nově standardně se systémem adaptivního variabilního odpružení
03.12.2016
Nový Hyundai i10 bez klimatizace a rádia za 219 990 Kč
02.12.2016
Mikuláš bude v AAA AUTO nadělovat fotbalovým fanouškům
02.12.2016
Ford Fiesta nové generace přijíždí rovnou ve čtyřech různých verzích
01.12.2016
Test ojetiny: Audi A8 4.2 TDI - přitažlivá kasička
30.11.2016
Na novou Škodu Octavia si připravte minimálně 407 900 Kč
28.11.2016
Prémiový fastback Volkswagen Arteon se představí v Ženevě
27.11.2016
Seat Leon po modernizaci - s 1.2 TSI přijde na 339 900 Kč
26.11.2016
Video: Nový Volkswagen Golf bude udávat reálnou spotřebu
25.11.2016
Nissan X-Trail posiluje nabídku motorů o dvoulitrový diesel
23.11.2016
Test: Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe Easy-R – průkopník
22.11.2016
Na Nissan GT-R Nismo si připravte dvojnásobek běžného GT-R
21.11.2016
Nový Volkswagen e-Golf se chlubí dvojnásobným dojezdem a vyšším výkonem
20.11.2016
Hyundai IONIQ Hybrid a IONIQ Eletric přichází na český trh
19.11.2016
Citroën C-Elysée dostal nový nos a zadní světla s 3D efektem
18.11.2016
Test ojetiny: BMW 330i xDrive e92 – emotivní loučení
17.11.2016
Sedm dostupných ojetin, které poslouží početnějším rodinám
16.11.2016
Kia Niro - na hybridný crossover si připravte minimálně 599 980 Kč