50 let výroby vozů, které dobyly nejen Švédsko

vloženo

V předchozích 50 letech vyrobila továrna značky Volvo, Torslanda, více než 6,8 milionu automobilů, které brázdily a brázdí celý svět. Některé modely, jako třeba Amazon, P1800 a 240, se staly dokonce součástí švédského kulturního bohatství a tatáž budoucnost se vší pravděpodobností čeká například i modely XC90 a S80. V tomto článku najdete přehlídku modelů zastupujících vozy, které v průběhu posledních pěti dekád opustily brány továrny Torslanda.

50 let výroby vozů, které dobyly nejen Švédsko 50 let výroby vozů, které dobyly nejen Švédsko

60. léta
Prvním modelem, který byl v roce 1964 vyroben v nové továrně Torslanda, bylo Volvo Amazon. Tento vůz, který se vyráběl již od roku 1957, si velmi rychle získal popularitu, o kterou soutěžil především s dalším modelem Volvo – PV544.


Amazon byl jedním z vozů, ve kterých se v 60. letech odrážel charakter švédského silničního terénu, a jeho výroba trvala až do 70. let. Když byla továrna 3. července 1970 zavřena kvůli prázdninám, schyloval se příběh tohoto automobilu ke konci s celkovým množstvím 667 322 kusů vyrobených se dvěma, čtyřmi nebo pěti dveřmi.

Druhým modelem, jehož výroba byla přesměrována do nové továrny Volva, bylo Volvo P1800 – krásný sportovní vůz, uvedený na trh v roce 1961. S přispěním Rogera Moora v roli Simona Templara v britské televizní sérii The Saint se model P1800 stal legendou, která září ještě nyní, o 50 let později. Dnes je P1800 nejvyhledávanějším klasickým modelem Volvo.

Na podzim roku 1966 byl uveden první zbrusu nový model vyráběný od otevření továrny Torslanda: jednalo se o Volvo 144. Tyto vozy se staly prvními budovateli celosvětové proslulosti značky Volvo coby špičky v oblasti bezpečnosti, a to díky prvkům jako dvouokruhová brzdová soustava, kotoučové brzdy pro všechna čtyři kola, rozdělený sloupek řízení a karoserie, která byla vpředu a vzadu rozčleněna na zóny absorbující energii vzniklou případným nárazem. O šest měsíců později bylo uvedeno kombi 145, jež vydláždilo cestu následujícím kombi švédské automobilky, a to nejen ve své domovině, ale i na dalších trzích po celém světě.

70. léta
V roce 1974 byla zahájena výroba modelů, jež měly symbolizovat značku Volvo po mnoho dalších let: jedná se o modelovou řadu Volvo 240. Jen málo automobilových modelů mělo tak dlouhý životní cyklus jako řada 240, která se vyráběla až do roku 1993. Na rozšíření vozů značky Volvo po celém světě měla během následujících let svůj podíl produkce továrny Torslanda přesahující množství sto tisíc kusů ročně.

Začátkem osmdesátých let byl uveden další model řady 240, tentokrát s přeplňováním turbodmychadlem – první turbo od Volva a dnes mezi sběrateli velmi žádaný vůz. V rozmezí let 1974 a 1982 byla řada 240 vyráběna souběžně se svými šestiválcovými sourozenci řady 260, což byly jediné modely vyráběné v továrně v Göteborgu.

80. léta
V roce 1982 nicméně značka Volvo rozšířila svou nabídku a k řadě 240 připojila také modelovou řadu, která měla představovat nový věk společnosti Volvo Car Corporation. Řada 700, ztělesněná Volvem 760, byla dva roky po svém uvedení v roce 1982 rozšířena o Volvo 740. Mnoho lidí, obzvláště ve Švédsku, bylo udiveno velikostí těchto vozů – vypadaly totiž mnohem větší než modely řady 240, na které byli lidé zvyklí. Avšak šlo pouze o optický klam způsobený designem, protože modely 740/760 měly téměř na milimetr stejnou délku i šířku.

Hranatý design tohoto vozu také kontrastoval se zakulacenými křivkami, jež začaly být v polovině osmdesátých let u mnoha dalších automobilek populární. To vše bylo ovšem pečlivě vyváženo nadčasovým vzhledem, spoustou prostoru a dobrou aerodynamikou, která byla pro mnohé překvapením.

90. léta
V roce 1991 nastal čas revoluce! A tuto revoluci způsobily tři číslice – 8, 5 a 0 neboli Volvo 850, které bylo uvedeno v roce 1991. Jednalo se o zatím největší a nejnákladnější projekt v historii značky Volvo, který byl Pehrem G. Gyllenhammarem označen za nejdůležitější událost v historii švédského průmyslu. Se svým příčně uloženým pětiválcovým motorem bylo Volvo 850 něco zcela nového, a to nejen v tom, že se jednalo vůbec o první ve Švédsku vyvinuté Volvo s pohonem předních kol. Nicméně, v tomto desetiletí bylo ještě předtím, na samém začátku devadesátých let, představeno o něco tradičnější Volvo s označením 940 a také jeho větší sourozenec 960, jejichž výroba byla zahájena v prvním roce této dekády.

S blížícím se příchodem milénia nastal čas na změnu a štafetu po řadě 850 v továrně Torslanda převzaly nové modely známé pod názvy S70 a V70. V následujícím roce 1998 přišla řada na uvedení limuzíny S80. Tento model, navržený v kalifornském studiu značky Volvo, působil elegantně a autoritativně jako málokterý z dosavadních vozů Volvo. Důkazem jeho půvabu byl titul „World’s most beautiful car“ (Nejkrásnější vůz na světě), který tento model získal v Itálii proslulé právě smyslem pro design.

První desetiletí nového tisíciletí
Do nového tisíciletí vykročila továrna Torslanda hekticky. Na výrobní lince se začalo s produkcí nové V70 a XC70, u nichž byly využívány stejné technologie jako u modelu S80. Značka Volvo opět potvrdila svou pozici světového lídra v oblasti bezpečnosti, a to především díky svým inovacím, jakými byly například nafukovací clona chránící cestující v případě bočního nárazu a systém WHIPS chránící před hyperflexí krční páteře.

V roce 2002 vstoupila automobilka Volvo do nového segmentu vozidel SUV (sportovní užitková vozidla), který byl po dlouhou dobu dominantou USA. Mnoho kritiků namítalo, že nové XC90 dorazilo na párty příliš pozdě, ale brzy se přesvědčili o opaku. řestože bylo Volvo XC90 nepochybně velkým sedmimístným vozem, nabízelo stejnou bezpečnost, ohleduplnost vůči životnímu prostředí, stabilitu na silnici a praktičnost jako běžný osobní auotmobil. Zákazníci tento vůz milovali, zatímco on sbíral stále nová a nová ocenění, mezi něž patří i titul „Truck of the Year“ (Užitkový vůz roku) udělený v USA. Ještě předtím, než první vozy opustily továrnu Torslanda, bylo objednáno 15 tisíc kusů tohoto modelu a produkce v regionu brzy stoupla na 60 tisíc vozů ročně. Když později v tomto roce skončila výroba první generace modelu XC90, stal se tento vůz dosud nejvíce samostatně vyváženým švédským produktem.

V továrně Torslanda se aktuálně vyrábí šest různých modelů Volvo: S60, V60, V70, XC70, S80 a XC90. Pokud připočítáme ještě V60 Plug-in Hybrid, která vzhledem k využívání vysokonapěťových technologií vyžaduje samostatný výrobní proces, produkuje se zde celkem sedm modelů. Všechna tato vozidla se vyrábějí na stejné výrobní lince v pořadí, které určují objednávky zákazníků z celého světa – logistika je natolik komplikovaná, že jí nezasvěcený pozorovatel jen velmi těžko porozumí.

Po padesáti letech se naše pracovní síly tvořené více než třemi tisícovkami zaměstnanců nyní připravují na příští generaci modelů Volvo, které budou založeny na zbrusu nové platformě SPA. Prvním vozem nové generace, jenž bude uveden později během tohoto roku, bude zcela nové Volvo XC90.


Volvo Auto Czech, s.r.o.

Vyhledat vozidla v inzerci: Volvo

Fotografie k článku

Fotografie k článku 50 let výroby vozů, které dobyly nejen Švédsko Fotografie k článku 50 let výroby vozů, které dobyly nejen Švédsko Fotografie k článku 50 let výroby vozů, které dobyly nejen Švédsko Fotografie k článku 50 let výroby vozů, které dobyly nejen Švédsko Fotografie k článku 50 let výroby vozů, které dobyly nejen Švédsko
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

21.11.2017
Test: Lexus CT300h jde od výstřednosti k originalitě
20.11.2017
Tesla Roadster prý zadupe běžná auta do země
14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet
13.11.2017
Audi A8 - předprodej zahájen, připravte si 2,5 milionu
11.11.2017
Ford Mustang má české ceny, osmiválec nestojí tolik
07.11.2017
Test: Hyundai i30 kombi - je lepší než ostatní?
27.10.2017
BMW X2 - menší než X1, ale více cool a sexy
26.10.2017
Renault Alaskan - převlečenou Navaru koupíte od 892 859 Kč
24.10.2017
Hyundai Kona v prodeji, české ceny má hodně sebevědomé
23.10.2017
Test ojetiny: Citroën C2 – robotu zdar? Spíš nazdar!
21.10.2017
Nové Audi A7 Sportback je hranatější a zatím bez dieselu
20.10.2017
Kia Stinger vstupuje na český trh, milion nestačí
19.10.2017
Test: Hyundai i30 1.4 Turbo - je fakt nejlepší?
16.10.2017
Škoda Kodiaq má lepší výbavu a je praktičtější než Ateca
14.10.2017
Ostrý Hyundai i30 N Performance v prodeji, stojí jako dvě základní i30
12.10.2017
Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?
11.10.2017
Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice
10.10.2017
Nissan Leaf s dojezdem 378 km v prodeji, připravte si milion
05.10.2017
Renault Alaskan si můžete koupit již v listopadu
04.10.2017
Volkswagen zahajuje prodej modelu T-Roc od 452 900 Kč